Budowa Centrum Przesiadkowego „Zawodzie” jest obecnie w trakcie zaawansowanych prac budowlanych. W ramach inwestycji prowadzona jest także przebudowa sąsiadującego układu ruchu.
– W najbliższą weekend zostanie wdrożona zmiana w organizacji ruchu tramwajowego w związku z pracami wykonawcy CP „Zawodzie”, który zbuduje tymczasowe tzw. rozjazdy nakładkowe. Tym samym od poniedziałku 18 marca tramwaje będą jeździć jednym torem – wzdłuż powstającego centrum przesiadkowego. Oczywiście mając na uwadze interes pasażerów – w weekend zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta Katowice.
W związku z rozpoczęciem kolejnego etapu budowy Centrum Przesiadkowego „Zawodzie” 16 marca od godz. 7.00 do godz. 18.00 17 marca nastąpi zmiana organizacji ruchu tramwajowego. Na czas prowadzonych prac komunikacja tramwajowa będzie funkcjonować wg specjalnych rozkładów jazdy:
- linia tramwajowa nr 7 – kursować będzie na trasie Bytom Plac Sikorskiego – Katowice Rynek – Chorzów Stadion Śląski
- linia tramwajowa nr 14 – od strony Mysłowic będzie kursowała na trasie Mysłowice Dworzec PKP – Zawodzie Zajezdnia; od strony Brynowa będzie zawieszona
- linia tramwajowa nr 15 – od strony Sosnowca będzie kursowała na trasie Zagórze Pętla – Zawodzie Zajezdnia; od strony Placu Wolności będzie zawieszona
- linia tramwajowa nr 20 – od strony Szopienic będzie kursowała na trasie Szopienice Pętla – Zawodzie Zajezdnia; od strony Chorzowa będzie kursowała na trasie Chorzów Rynek – Koszutka Słoneczna Pętla
- Zawiesza się obsługę linii nr 0, 23 i 36.
Komunikacja zastępcza T-7 będzie kursowała zgodnie z poniższym planem:
- Przystanki w kierunku Placu Wolności: Zawodzie Zajezdnia (autobusowy) – Zawodzie Łączna (autobusowy) –Zawodzie Ośrodek Sportowy (autobusowy) – Zawodzie Uniwersytet Ekonomiczny (tymczasowy) – Zawodzie Paderewskiego (tramwajowy) – Katowice Graniczna (tramwajowy) – Katowice Damrota (tramwajowy) – Katowice Szkolna (autobusowy) – Katowice Mickiewicza (autobusowy) – Katowice Plac Wolności (stanowisko 2, w kierunku ul. Mikołowskiej/Dworca)
- Przystanki w kierunku Zawodzia: Katowice Plac Wolności (stanowisko 2, w kierunku ul. Mikołowskiej/Dworca) – Katowice Dworzec (stanowisko 5) – Katowice Plac Miarki (tymczasowy, zlokalizowany na wysokości posesji nr 5) – Katowice Jagiellońska – Katowice Mariacka – Katowice Damrota (tramwajowy) – Katowice Graniczna (tramwajowy) – Zawodzie Paderewskiego(tramwajowy) – Zawodzie Uniwersytet Ekonomiczny (tymczasowy) – Zawodzie Ośrodek Sportowy (autobusowy) – Zawodzie Łączna (autobusowy) – Zawodzie Zajezdnia (autobusowy).
Kursy wyjazdowe/zjazdowe z/do zajezdni Zawodzie linii nr 6 i 19 kierowane będą do Stadionu Śląskiego, natomiast linii 16 i 46 do zajezdni Chorzów Batory.
Przypomnijmy, że budowa Centrum Przesiadkowego „Zawodzie” to jeden z elementów „Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych”. – Zrealizowanie zaplanowanych działań w perspektywie najbliższych dwóch lat przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity zrównoważony system. W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu – pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej, ale także kierowców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Inwestycję w Zawodziu realizuje firma ZUE SA, która podpisała jako lider konsorcjum, wspólnie ze spółką Unibep umowę o wartości 83 mln zł. Pierwsi pasażerowie skorzystają z centrum w połowie przyszłego roku. Inwestycja centrum przesiadkowego obejmuje budowę: budynku dworca o powierzchni 365 m2 (m.in. zaplecze socjalne dla kierowców i motorniczych, kiosk, punkt sprzedaży biletów i toalety), parking dla 405 samochodów, wiaty dla 36 rowerów, wiaty peronowej, miejsc postojowych dla autobusów i punkty Kiss&Ride.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice