„Śpiewajmy piety”

0
2222

„Śpiewajmy piety”

to tytuł tegorocznej edycji Festiwalu Muzyki Jednogłosowej, która będzie poświęcona polskim śpiewom wielkopostnym. Na trzy wyjątkowe koncerty Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki zaprasza 16-18 marca do bazyliki katedralnej w Płocku.

– W tym roku podczas koncertów będzie prezentowana twórczość polska – zarówno z uwagi na dobór repertuaru, jak i wykonawców, którzy poprzez swą artystyczną aktywność dbają o zachowanie dziedzictwa rodzimej tradycji muzycznej – mówi prezydent Andrzej Nowakowski. – Ta szczególna edycja Festiwalu wpisuje się w obchody 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, o której przez cały rok będziemy przypominać i świętować ją podczas różnych wydarzeń.

Podczas pierwszego koncertu (piątek 16 marca) zatytułowanego „Oberek śpiewak” wystąpi Mateusz Kowalski, któremu towarzyszyć będą Marcin Żytomirski (basetla) i Jakub Korona (bębenek).  Oberek-śpiewak to jedno ze zwyczajowych określeń mazurka w Radomskiem. Podczas koncertu usłyszymy podstawowy, instrumentalny skład polskiej muzyki nizinnej: skrzypce, basetlę i bębenek, a że nuta skrzypcowa bierze się ze śpiewu – też jednogłosowe, liryczne utwory wokalne.

W sobotę 17 marca z koncertem „Barokowe piety” wystąpi Adam Strug i Monodia Polska. W dobie baroku wiersze niejako automatycznie obrastały muzyką, dzięki czemu powstał imponujący kunsztem i liczbą zbiór polskich pieśni pasyjnych. Wśród nich wyróżniają się utwory, gdzie podmiotem lirycznym jest Matka Bolesna lub takie, w których dusza odwołuję się do niej szukając ratunku. W koncercie usłyszymy zabrane przez Adama Struga w Łomżyńskiem pieśni wielkopostne przekazywane od pokoleń wyłącznie w tradycji ustnej. Śpiewakom towarzyszyć będzie lira korbowa.

Trzeciego dnia festiwalu, w niedzielę 18 marca wystąpią Justyna Czerwińska oraz Maria Puzynianka i Agata Wróbel z koncertem „Płaczcie anieli”. Artystki  wykonają pieśniami pasyjne z XVII i XVIII wieku. W koncercie usłyszymy utwory szlacheckie i gminne z Mazowsza, Podlasia i Rzeszowszczyzny. Jednogłosowy, żeński śpiew a capella stanowi źródło repertuarowe polskiej muzyki skrzypcowej, w której motywy religijne przechodzą w świeckie i odwrotnie.

Wszystkie koncerty odbędą się w płockiej katedrze. Początek o godz. 19. Wstęp bezpłatny.

Organizatorami festiwalu są: Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki, Urząd Miasta Płocka oraz Kuria Diecezjalna w Płocku.

* * *

Mateusz Kowalski – śpiewak i multinstrumentalista, uczeń wiejskich muzykantów, współtworzy liczne zespoły praktykujące polską muzykę tradycyjną in crudo, czyli bez stylizacji. W koncercie towarzyszyć mu będą: Marcin Żytomirski (basetla) i Jakub Korona (bębenek).

Adam Strug – śpiewak i instrumentalista, autor piosenek, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, scenarzysta filmów dokumentalnych, pomysłodawca zespołu śpiewaczego Monodia Polska, popularyzator polskiej i obcej muzyki tradycyjnej.

Monodia Polska – zespół śpiewaczy praktykujący polskie pieśni religijne i świeckie przekazywane od pokoleń wyłącznie w tradycji ustnej. Warianty melodyczne w wioskach drobnoszlacheckich i kurpiowskich północno-wschodniego Mazowsza zebrał Adam Strug. Śpiewacy posługują się skalami wcześniejszymi niż powszechnie dziś używana skala dur-moll.

Justyna Czerwińska – śpiewaczka i instrumentalistka, zajmuje się muzyczną tradycją z pogranicza kutnowsko-łowickiego, a także dawnym nabożnym śpiewem Mazowsza. Od 10 lat współtworzy zespół Dziczka specjalizujący się w ludowym śpiewie polskich Rusinów. W zespole tym występują też Maria Puzynianka i Agata Wróbel.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj