Kolejny, międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej Ady Sari w Nowym Sączu zakończony. Oto zwycięzcy poszczególnych kategorii w których główną rolę odśpiewali Polacy.
Gabriela GOŁASZEWSKA, sopran, studentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie zdobyła I nagrodę (21 tys. zł) w kategorii głosy żeńskie na XVIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W kategorii głosy męskie I nagrodę (21 tys. zł) otrzymał Łukasz KARAUDA, absolwent studiów licencjackich AM w Łodzi oraz The Royal, Welsh College of Music and Drama w Cardiff.
– Obydwie pierwsze nagrody, to piękne głosy. Łukasz jest showmenem, zaś u Gabrieli doceniliśmy barwę głosu i technikę, choć zdajemy sobie sprawę, że musi jeszcze zdobyć obycie sceniczne. Ale obydwoje to bardzo zdolni młodzi śpiewacy – mówiła Małgorzata Walewska.
W kategorii głosy żeńskie II nagrodę (8 tys. zł) zdobyła Elwira JANASIK – mezzosopran, Polska; III nagroda (5 tys. zł) trafiła do Sary SHINE – sopran, Irlandia; zaś wyróżnienie (2 tys. zł) zdobyła Diana ALEXE – sopran, Rumunia. W kategorii głosy męskie II nagrodę (8 tys. zł) zdobył Danylo MATVIIENKO – baryton, Ukraina, zaś III nagrody jury nie przyznało. Wyróżnienie (2 tys. zł) powędrowało do Hongyu CHEN – barytona z Chin.
– Bardzo się cieszę i mam nadzieję, że ta nagroda pomoże mi w dalszej drodze. Nie przygotowywałam się do konkursu zbyt długo. Niektóre partie śpiewam już od lat, ale inne jak Julia czy Mimi przygotowywałam z myślą o konkursie. Najlepiej mi się śpiewało w III etapie, byłam bardzo spokojna – podkreślała Gabriela Gołaszewska po ogłoszeniu wyników.
– Ten konkurs wymaga bardzo dużego repertuaru. Najlepiej mi się śpiewało w I etapie. Bardzo podobała mi się życzliwość komisji. Po prostu czułem, że chcą mnie słuchać i śpiewałem dla nich – skomentował Łukasz Karauda, tuż po ogłoszeniu wyników.
Ponadto jury rozdzieliło wiele innych nagród i wyróżnień (pełna lista poniżej w protokole jury).
– Przede wszystkim muszę pochwalić system punktacji wymyślony przez prof. Helenę Łazarską, który bardzo ułatwił nam przyznanie nagród. Jury było bardzo zgodne i rozdaliśmy nagrody tak, jak wynikało z punktacji – mówiła Małgorzata Walewska, przewodnicząca jury, dyrektor artystyczny festiwalu. – Problem mieliśmy jedynie w przypadku nagród specjalnych, tu każdy z jurorów miał inne zdanie, ale udało nam się wypracować wspólny werdykt – dodała.
Piątkowy finał konkursu wzbudził wiele emocji. Artyści o zwycięstwo walczyli, występując z towarzyszeniem Orkiestry Opery Śląskiej w Bytomiu pod dyrekcją Sebastiana Perłowskiego i wykonując po dwie arie przez siebie wybrane z listy konkursowej. Artystów oceniało jury złożone z śpiewaków, agentów operowych, pedagogów i przedstawicieli instytucji muzycznych, w którym obok przewodniczącej Małgorzaty Walewskiej zasiadali: Josef Fuchs – dyrektor ds. obsad w Nederlandse Reisopera, Katarzyna Oleś-Blacha – śpiewaczka, pedagog Akademii Muzycznej w Krakowie, prof. Ryszard Karczykowski – śpiewak, pedagog śpiewu, Izabela Kłosińska – śpiewaczka, dyrektor ds. obsad w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, Franziska Hunke– dyrektor Agencji „Artista International” w Monachium, Constanze Könemann – dyrektor Agencji Canto+ w Baden-Baden oraz Wojciech Maciejowski – śpiewak, pedagog śpiewu, sekretarz jury.
Pula nagród tegorocznej edycji konkursu, który jest organizowany przez Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, wynosiła 80 tys. zł.
Inf: Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
biuro prasowe festiwalu