W dniach 24-26 października 2019 r. Warszawa gościła 12. Ogólnopolski Zjazd Firm Rodzinnych U-RODZINY 2019 – największą w kraju konferencję biznesową przedsiębiorców rodzinnych organizowaną przez Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych (IFR).
Kilkuset przedsiębiorców, menedżerów i ekspertów z różnych branż, a także przedstawicieli instytucji państwowych spotkało się, aby porozmawiać o przyszłości polskiego biznesu rodzinnego oraz zaplanować wspólne przedsięwzięcia. Podczas 12. edycji Zjazdu Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) wspólnie z IFR oficjalnie ogłosili wyniki konsultacji społecznych dotyczących Zielonej Księgi fundacji rodzinnej. Warszawska edycja wyróżniła się dzięki akcji charytatywnej na rzecz Fundacji Hospicjum Onkologiczne św. Krzysztofa, zebrano 104 280 zł.
Z roku na rok Zjazd Firm Rodzinnych zwiększa swój zasięg i rangę – 12. U-RODZINY nie były wyjątkiem. Współgospodarzami wydarzenia były Miasto Stołeczne Warszawa i Samorząd Województwa Mazowieckiego. Ponad 400 uczestników, blisko 80 prelegentów, ponad 60 partnerów – skala warszawskiej edycji była pokaźna. Dla uczestników przygotowano 2 dni i 3 wieczory zajmującego programu merytorycznego, integracji i networkingu w rodzinnym gronie, ponad 30 debat, warsztatów i prelekcji, a także wyjątkową okazję do otwartej dyskusji i nawiązania relacji. Jak zawsze u Rodzinnych, zajęcia merytoryczne i program rozrywek zaplanowano także dla dzieci – a było ich w tym roku aż 60.
Niezmienny cel Zjazdu – ukazanie znaczenia przedsiębiorczości rodzinnej w gospodarce kraju oraz podkreślenie międzynarodowych aspiracji polskiego biznesu – w tym roku zawarto w temacie przewodnim ROZWÓJ i BEZPIECZEŃSTWO – głównych aspektach sukcesu i trwałości każdej firmy rodzinnej. Prelegenci razem z uczestnikami szukali odpowiedzi na podstawowe pytanie 12. edycji: “Jak w dynamicznie zmieniającym się świecie zapewnić trwałość polskich firm rodzinnych?”. Główne debaty konferencji krążyły wokół pojęcia „Made in Poland”. Podjęto próbę zdefiniowania czym jest polska marka, jak promować polskie produkty za granicą oraz jak wesprzeć ekspansję międzynarodową i zapewnić konkurencyjność polskich firm? Prelegenci, którzy zapewnili wysoki poziom merytoryczny Zjazdu, to m.in.: Krzysztof Domarecki (Selena FM), Maciej Panek (Panek), Jan Kolański (Colian Holding), Przemysław Mitraszewski (LPP), Grzegorz Putka (Piekarnie Cukiernie Putka), Marcin Ochnik (Ochnik), Adam Rozwadowski (Enel-Med), mówca motywacyjny Jacek Walkiewicz i wielu innych.
Szczególnie ważną dla przedsiębiorców rodzinnych częścią Zjazdu było ogłoszenie wyników konsultacji społecznych dot. nowej normy prawnej – fundacji rodzinnej. Rozpoczęta we wrześniu przez MPiT debata publiczna nt. tego rozwiązania dla sukcesji została podsumowana i omówiona w gronie ekspertów Ministerstwa, Stowarzyszenia IFR oraz Kancelarii Ożóg Tomczykowski. Wyniki badań MPiT oraz IFR potwierdzają, że przedsiębiorcy potrzebują instrumentu prawnego, jakim jest fundacja rodzinna. Dyskusja pokazała 3 główne obszary, które należy poddać analizie w trakcie dalszych prac nad ustawą: przekazanie majątku do fundacji rodzinnej a prawo spadkowe najbliższej rodziny; prawo fundacji rodzinnej do prowadzenia działalności gospodarczej czy zarządzanie powierzonym majątkiem; efektywny i uczciwy sposób opodatkowania fundacji rodzinnych. MPiT oraz IFR zadeklarowali kontynuację konsultacji społecznych i eksperckich w celu opracowania ostatecznego projektu ustawy.
Uroczystą kulminacją Zjazdu był Bal Charytatywny Firm Rodzinnych podczas którego odbyła się dobroczynna aukcja i loteria. Wśród fantów znalazły się m.in. koszulka z autografem Leo Messiego, piłka z podpisem Cristiano Ronaldo oraz koszulka gwiazdy NBA Marcina Gortata. Na balu przedstawiono nową identyfikację wizualną IFR oraz ogłoszono datę i miejsce 13. U-RODZIN – 8-10 października 2020, Toruń.
Strony internetowe: www.u-rodziny.pl | www.firmyrodzinne.pl
Facebook: www.facebook.com/inicjatywafirmrodzinnych
LinkedIn: www.linkedin.com/company/inicjatywafirmrodzinnych
Patronat medialny nad wydarzeniem objął Magazyn Why Story.