Reżyseria: Julia Mark
Scenografia i kostiumy: Jan Kozikowski
Muzyka: Wojciech Długosz
Układ choreograficzny: Filip Szatarski
Asystent reżysera: Anna Konieczna
Obsada:
Bocianek: HANNA BORATYŃSKA
Anna Kowalska: JOANNA ROMANIAK
Słowikowa: ANNA KONIECZNA
Mężczyzna w toi-toi: DARIUSZ CZAJKOWSKI
Orzełek: MARIAN WIŚNIEWSKI
Bardzo Charakterystyczny Człowiek: ANDRZEJ KROCZYŃSKI
Garnitur prezydenta: GRZEGORZ CINKOWSKI
Adam Mickiewicz: MATEUSZ LISIECKI-WALIGÓRSKI
Juliusz Słowacki: ROBERT LUBAWY
oraz Ptasie radio: KASIA ŁACISZ-KUBACKA,
dzieci: Zofia Szulik/Zofia Kubacka, Jan Zawada/ Filip Krupiński,
i Studenci: Krzysztof Wieczorek, Katarzyna Najder, Paula Wojdyła,
Damian Borawski, Tomasz Copik, Aleksandra Kądziołka,
Szymon Nitka, Alicja Witomska.
Tekst Maliny Prześlugi został uhonorowany drugą nagrodą (pierwszej nie przyznano) w Ogólnopolskim Konkursie Dramaturgicznym „Strefy kontaktu 2016” rozpisanym przez Wrocławski Teatr Współczesny i Miasto Wrocław. Garnitur Prezydenta” Maliny Prześlugi został uznany za najlepszy w kategorii „Najlepsza nowa polska sztuka” w podsumowaniu sezonu 2015/2016 – według krytyków miesięcznika TEATR (nr 9) !!!
A co by było gdyby ktoś narobił na garnitur prezydenta? Czy ptasia kupa może wywołać zamieszki albo doprowadzić do trzeciej wojny światowej? Każdy będzie miał w tej sprawie coś do powiedzenia – spotkają się Mickiewicz ze Słowackim, Orzełek z Bociankiem, Słowikowa i Ptasie Radio, ale też bohaterowie dnia codziennego: Anna Kowalska i Bardzo Charakterystyczny Człowiek. Szalone tempo i niespodziewane zwroty akcji, garnitur, który zwołuje konferencje prasowe i prezydent, który okazuje się dziesięcioletnim chłopcem, a do tego niezwykłe poczucie humoru najpopularniejszej dramatopisarki ostatnich lat i wyjątkowe kreacje aktorskie.
Oto, co Państwa czeka już od 15 pażdziernika w Teatrze Nowym w Zabrzu!!!
Prawa autorskie: Agencja ADiT
Zdjęcia z wydarzenia:
Zdjęcie sceny podczas przedstawienia – „Garnitur prezydenta”
Beata Sekuła – red. naczelna Why Story
Dyskusja na scenie
Finał przedstawienia – aktorzy dziękują widowni za uwagę
Rzeczpospolita przedstawiona
Za nami pierwszy konkursowy spektakl w ramach XVI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona”. Sztuka – otwierająca coroczny przegląd współczesnego, tworzonego po 1989 roku dramatu – idealnie wpisała się w ideę przyświecającą konkursowi. „Garnitur Prezydenta” autorstwa Maliny Prześlugi to pełen nawiązań do współczesności dialog z tym, co dobrze nam znane i do bólu aktualne, a zarazem lekko ironiczny i groteskowy komentarz do polskiej rzeczywistości.
Tytułowy garnitur prezydenta podczas jednej z oficjalnych uroczystości zostaje przypadkowo i nieszczęśliwie „znieważony” ptasim odchodem. Zanieczyszczony strój – jako symbol – opuszcza ciało prezydenta i zaczyna żyć własnym życiem przejmując władzę. Obnażony, marionetkowy prezydent, którym kieruje garnitur traci swoje „właściwości” i staje się śmieszny, bezbronny i całkowicie bezradny. Sprzyjające rządowi media zaczynają mówić o zamachu bądź spisku, nie wykluczając w konsekwencji nawet wojny. wywołują tym samym wielką medialną aferę doprawioną poszukiwaniem potencjalnych winowajców. W tym samym czasie kolejna postać – zapożyczona z Tuwima Słowikowa – rozpaczliwie szuka swojego męża, który prawdopodobnie okaże się zamachowcem mimo woli. Wszystkiemu przyglądają się ptaki – bezradny i obojętny orzełek oraz ciekawski, komentujący bocianek – ważne, ale bezużyteczne symbole. Język, którym posługują się bohaterowie, staje się pod koniec niezrozumiałym strzępem polszczyzny, trudnym nie tylko do przyswojenia, ale też do wysłuchania. Autorka w ten sposób zwraca uwagę, że wojna kaleczy nie tylko ciało, ale nawet mowę.
Malina Prześluga w biało- czerwonym kolorze pisze o tym, co znamy i o czym wiemy. W utworze nie znajdziemy głównego bohatera, zaś fabuła ma znaczenie drugorzędne. Grane osoby tworzą symbole i stereotypy. W utworze pod postacią Anny Kowalskiej Bardzo Charakterystycznego Człowieka i znajdziemy obraz przeciętnego Polaka, uwikłanego w mechanizmy władzy, wczytującego się w tabloidy, podatnego na manipulację i medialną propagandę nad którą w sztuce czuwa współczesne, obezwładniające bohaterów Ptasie Radio.
W przedstawieniu nie zabrakło również odniesień do tradycji. Autorka sprawnie żonglując licznymi symbolami narodowymi – hymn, patriotyczne wiersze, duchy dwóch największych polskich wieszczów, bocian, orzeł – zbudowała sztukę będącą dyskusją o Polsce. Trochę przerażającą, trochę zabawną, momentami obnażającą i demaskującą to, co dla nas niewygodne, ale pozostającą w dobrym tonie.
Napisana dwa lata temu sztuka Maliny Prześlugi niespodziewanie i niezamierzenie chwilami ( a raczej wątkami) okazała się prorocza. Zbieżność zdarzeń opisywanych w dramacie z rzeczywistością, nie tylko polską, sprawiło, że utwór jeszcze bardziej zyskał na aktualności. W zorganizowanej po konkursowym spektaklu dyskusji autorka wyraziła nadzieję, że „prorocze” wizje w jej twórczości więcej się nie powtórzą. Za to niepowtarzalne taneczno – wokalno – aktorskie przedsięwzięcie wielkie brawa należą się również Pani reżyser Julii Mark dzięki której spektakl finalnie okazał się bardziej dynamiczny, porywający, mocno poruszający i być może łatwiejszy w odbiorze. Warto dodać, że w przedstawieniu brali udział aktorzy trzech pokoleń – zarówno doświadczeni, wieloletni i uznani artyści Teatru Nowego w Zabrzu jak i gościnnie występujący dzieci, oraz studenci.
Agata Warchoł