Efektywne zarządzanie najnowocześniejszą fabryką w koncernie General Motors

0
2527

Pełne zaangażowanie, otwarta komunikacja oraz najwyższa jakość produktów

Fabryka położona w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej w 2016 roku obchodzi jubileusz dwudziestolecia podpisania Umowy Inwestycyjnej. Zakład zatrudnia cztery tysiące pracowników. Dyrektorem przedsiębiorstwa od 2010 roku jest Andrzej Korpak – wyróżniony tytułem Lider z powołania magazynu WHY Story.

Nowoczesny Lider

Już jako młody człowiek kierował studenckim klubem. To było jego pierwsze doświadczenie menadżerskie. – Praca z ludźmi zawsze sprawiała mi ogromną radość – wspomina.

W młodości chętnie uprawiał koszykówkę i chciał zostać dziennikarzem sportowym. Jednak jego ulubionym przedmiotem w szkole była matematyka. Stąd wybór politechniki, jako miejsca dalszego kształcenia. Po ukończeniu studiów, podjął pracę w firmie budowlanej. Potem już samodzielnie rozpoczął działalność gospodarczą w tej samej branży.

Nieustannie jednak, jako absolwent wydziału mechaniczno-energetycznego o specjalizacji silniki spalinowe, marzył o pracy zgodnej ze swoim wykształceniem. W wieku trzydziestu siedmiu lat zatrudnił się w gliwickiej fabryce Opla, zaczynając od stanowiska menadżera do spraw bezpieczeństwa. Później kolejno objął stanowisko dyrektora ds. personalnych i szefa produkcji. Od 2007 roku zarządzał pracą połączonych fabryk Isuzu w Tychach i gliwickiego Opla.

Jednym z dużych osiągnięć na polu zarządzania, które ostatnio stało się udziałem gliwickiego zakładu, a które bardzo cieszy Andrzeja Korpaka, bo obrazuje podejście gliwickiej fabryki do biznesu, jest fakt, że w firmie udało się sprawić, że cały zespół działa jak jedna wspólna rodzina: – Pragniemy, żeby nasza firma funkcjonowała na zasadzie wzajemnego zaufania i pełnego zaangażowania.

Uważa, że jednym z kluczy do sukcesu lidera jest zdobycie biegłej znajomości języków obcych. – Świat stał się globalną wioską i nawet prowadząc firmę w Polsce, trzeba ten wymóg spełnić. Szukanie kooperantów i zbytu nie odbywa się tylko w naszym kraju. Dziś trudno znaleźć większe perspektywy rozwoju dla biznesu, który byłby zawężony w swojej działalności do jednego tylko miasta – twierdzi Andrzej Korpak.

Samochody, które zachwycają

W Oplu sprawdza się zasada, że rozwój kompetencji pracowników oraz sposób zarządzania nimi wpływa na jakość wyprodukowanych samochodów. Kabriolet Cascada, produkowany w Gliwicach, zyskał zasłużoną sławę nie tylko w Europie, ale i za oceanem – na rynku amerykańskim jako Buick Cascada.. Klienci w USA z zadowoleniem ocenili poziom jakości wykonania samochodu. Samochód zdobył 1. pierwsze miejsce w badaniu firmy J.D. Power w segmencie sportowych samochodów kompaktowych

Nawet nam się nie śniło, że auto projektowane tu, w Europie, nagle eksploduje taką popularnością za oceanem. Jesteśmy dumni z tego faktu – zaznacza Andrzej Korpak. Podczas finału rozgrywek amerykańskiej ligi Super Bowl, w styczniu 2016, wyemitowano reklamę Opla, którą obejrzało 200 milionów ludzi na terenie USA.

Kolejnym biznesowym i technologicznym strzałem w dziesiątkę okazała się produkcja Opla Astry hatchback V. To właśnie ten model fachowcy z branży motoryzacyjnej wybrali Samochodem Roku na Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2016 r. Zdarzyło się to po raz pierwszy w historii gliwickiej firmy. W ślad za prestiżowymi wyróżnieniami pojawiły się liczne zamówienia od klientów z całego świata. Nagrodzony model osiągnął rekordową liczbę ponad 250 zamówień.

Innowacyjne zarządzanie

Przyjęliśmy do pracy ludzi, którzy byli zaangażowani, aktywni, otwarci na świat. I jeżeli weźmiemy pod uwagę nasze typowe polskie cechy – ambicję i zapał – to wszystko spowodowało, że staliśmy się liderem i wzorem dla innych w kraju. Na początku intensywnie się uczyliśmy. Jednak cechą, która determinuje wszystkie nasze działania jest przede wszystkim entuzjazm – deklaruje Andrzej Korpak.

Władze koncernu w Niemczech i USA fabrykę z Gliwic uważają za jeden z najlepszych zakładów w całej korporacji GM. Polski oddział uznawany jest za pioniera we wdrażaniu nowych sposobów zarządzania firmą. – Jeżeli u nas jakiś system się sprawdzi, to i w innych miejscach będzie on funkcjonował – podkreśla Andrzej Korpak.

Komunikacja oraz rozwój kompetencji

Ludzie wchodzący w skład zarządu gliwickiego Opla podlegają nieustannym procesom kształcenia. Kadra menadżerska z General Motors co roku bierze udział w tygodniowym szkoleniu w USA. Na przykład – podczas obozu edukacyjnego, wraz z dyrektorami przyjeżdżającymi tu z innych państw, szefowie Opla trenują techniki autoprezentacji. Dzięki tym ćwiczeniom buduje się relacje z nowo poznanymi fachowcami.

Andrzej Korpak tak definiuje swój pogląd na temat nieustannego kształcenia kadry kierowniczej: – Widzimy, że w różnych regionach świata style zarządzania muszą mieć odmienny charakter, ponieważ są bezpośrednio związane z lokalną kulturą. Dążymy do tego, żeby pracownik wiedział, co i dlaczego robi, aby rozumiał, że to jest jego wewnętrzna potrzeba, a także, żeby czuł się mocno związany z zakładem. I tego właśnie uczymy.

Gliwicki Opel wprowadził nową formę komunikacji ze swoimi pracownikami. Raz w miesiącu, drogą internetową, prowadzony jest webchat. W ostatnim tego typu forum wymiany informacji podwładnych z zarządem wzięła udział rekordowa liczba dwustu uczestników.

Bardzo rozwinęliśmy nasz dział wewnętrznej wymiany doświadczeń. Zatrudnieni u nas wiedzą o firmie wszystko. A bywa i tak, że chcieliby otrzymać jeszcze więcej wiadomości. Moim zdaniem, to bardzo pozytywne zjawisko. Świadczy o ich autentycznym zaangażowaniu w sprawy dotyczące miejsca, w którym pracują – zauważa dyrektor zakładu Andrzej Korpak.

Działalność charytatywna oraz troska o środowisko

Pozytywne relacje w gliwickiej firmie przekładają się na chęć pomocy innym ludziom. General Motors stale współpracuje z fundacją dobroczynną – to są dwa programy – zbudowano mieszkania dla bezdomnych – pomagano przy budowie.

Nie zapomina się w gliwickim zakładzie o kwestiach ekologicznych. Produkcja odbywa się z najwyższą dbałością o środowisko. Wiele inwestycji w rozwiązania optymalizujące zużycie energii umożliwiło wzrost efektywności pracy bez zwiększenia poboru mocy elektrycznej, a co za tym idzie – umożliwił redukcję emisji dwutlenku węgla o czterdzieści tysięcy ton w skali roku.

Przedsiębiorstwo kontynuuje również prace nad kolejnymi projektami mającymi na celu obniżenie zużycia prądu i ochronę czystości powietrza. Efekty tych działań zostały docenione przez Ministra Środowiska, który przyznał zakładowi nagrodę za Szczególne Osiągnięcia Naukowo-Badawcze w 2011 roku.

Mapa drogowa na przyszłość

Prywatnie Andrzej Korpak jest zadowolony ze swojego życia osobistego. Udało mu się wraz z małżonką wychować i wprowadzić do samodzielnego życia trzech synów. Dwóch z nich mieszka w Warszawie, najmłodszy jeszcze się uczy w Szkocji. Razem z żoną może teraz poświęcić więcej czasu na wakacyjne podróże.

W kwestiach zawodowych Dyrektor Generalny General Motors koncentruje się przede wszystkim na wdrożeniu przez przedsiębiorstwo produkcji nowej generacji silników: dwóch benzynowych i jednego dieslowskiego. Mniejsze pojemnościowo, ale o większej mocy, przy niewielkim spalaniu paliwa będą spełniać najwyższe międzynarodowe normy ekologiczne. – W kwestiach zarządzania będę starał się dalej rozwijać swoje kompetencje – podsumowuje, jak zwykle skromny, Andrzej Korpak.

Paweł Hohmann

Beata Sekuła

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj