3,25 mld zł – tyle za Raiffeisen Polbank zapłacili właściciele BGŻ BNP Paribas. Gdyby zwlekali z transakcją kilka tygodni, cena mogłaby być wyższa. Raiffeisen zanotował bowiem skok z piątego na pierwsze miejsce w rankingu wielokanałowej jakości obsługi. Złoty Bank pokonał siedemnastu konkurentów, a większy awans, o sześć miejsc w ciągu roku, zanotował jedynie… wspomniany BGŻ BNP Paribas, kontrolowany przez Francuzów.
Średnia nota osiemnastki, którą wzięliśmy pod lupę (w tym roku zrezygnowaliśmy z banków spółdzielczych), spadła w ciągu roku o półtora punktu procentowego, do czego walnie przyczyniła się widoczna zapaść w ocenie wizyt transakcyjnych (m.in. zakładanie konta czy aktywacja bankowości mobilnej).
Tylko częściowo wytłumaczyć ją można minimalną modyfikacją metodologii przez Kantar TNS, który w tym roku stawiał na ocenę przebiegu wizyty poprzez opis odczuć jej towarzyszącej, a nawet emotikony. To w tym obszarze Raiffeisen zdobył niewielką, ale decydującą przewagę na Getinem.
ZWYCIĘZCY RANKINGU ZŁOTY BANKIER 2018 |
|
---|---|
ZŁOTY BANKIER w kategorii: |
|
Konto osobiste |
BANK MILLENNIUM |
Kredyt hipoteczny |
PKO BANK POLSKI |
Kredyt gotówkowy |
CITI HANDLOWY |
Karta kredytowa |
CITI HANDLOWY |
Innowacja |
LEASELINK |
Spot reklamowy |
ING BANK ŚLĄSKI |
Bank wrażliwy społecznie |
mBANK |
Social media |
mBANK |
ZŁOTY BANK 2018 w kategorii Najlepsza wielokanałowa jakość obsługi: |
|
Miejsce I |
RAIFFEISEN POLBANK |
Miejsce II |
GETIN BANK |
Miejsce III |
BANK ZACHODNI WBK |
ZŁOTY FINTECH 2018 – Najlepsza jakość obsługi w kategorii: |
|
Operator płatności internetowych |
PRZELEWY24 |
Internetowe kantory i platformy walutowe |
INTERNETOWYKANTOR.PL |
BEZPIECZEŃSTWO – NAJLEPSZE PRAKTYKI w kategorii: |
|
Bank |
mBANKBANK MILLENNIUM
GETIN BANK |
Fintech |
INTERNETOWYKANTOR.PLKANTOR WALUTOWY ALIOR BANKU |
Ten ostatni, jeszcze kilka lat temu znajdujący się w ogonie zestawienia, zyskał jedno miejsce na podium m.in. dzięki ocenie formularza kontaktowego. Zdobyte tu ponad 90 proc. punktów nie ma sobie równych w żadnej innej kategorii i w żadnym innym banku. Getin Bank uzyskał także wyróżnienie w ocenie nie tylko jakości, ale najlepszych praktyk dotyczących bezpieczeństwa, które zbadało Obserwatorium.biz. Dołączył do mBanku i Bank Millennium, od dwóch lat brylujących w bezpieczeństwie. Ta dwójka może jednak odczuć niedosyt po lekturze głównego rankingu. Jeszcze w 2017 r. byli w czołowej trójce.
Przypadek? Na pewno walka w tym roku była wyjątkowo zacięta. Między pierwszym a szóstym bankiem jest niespełna pięć punktów procentowych różnicy, dwukrotnie mniej niż przed rokiem. To właśnie na szóste miejsce spadł mBank. Ubiegłoroczny triumfator głównego rankingu i rekordzista w dotychczasowych edycjach plebiscytu (w latach 2010-18 zgarnął 28 proc. wszystkich statuetek). „Ikona mobilności” tym razem zebrała niższe noty za wspomniane wizyty transakcyjne. Gorzej było też w ocenie wizyt informacyjnych. Inaczej niż u konkurentów, którzy właśnie na tym polu zrobili największy postęp. Badacze Kantar TNS w tym roku mocniej przyglądali się formie prezentacji, widząc, że klienci zwracają uwagę nie tylko na to, co się mówi, ale też jak się mówi i z jakiego wsparcia się korzysta. mBank na pocieszenie opanował natomiast kategorie, w których decydujący głos mieli internauci i nasze kolegium redakcyjne, czyli media społecznościowe oraz obszar CSR. Na podium plebiscytu jakości zameldował się BZ WBK. Bank ten poprawił się we wszystkich kategoriach, z wyjątkiem ergonomii.
W czołowej szóstce, choć niżej niż przed rokiem, utrzymał się też Euro Bank, najlepszy ze wszystkich w ocenie wizyt informacyjnych, ale słabszy w transakcjach. Największy spadek w rankingu jakości zanotował natomiast Citi Handlowy – aż o sześć pozycji, na przedostatnie miejsce. Być może to efekt kolejnego zwrotu w strategii grupy, której pozytywnym owocem dla są aż dwie statuetki za produkty finansowe. To o tyle cenne, że tu o wymianę lidera jest coraz trudniej.
PKO BP nadal króluje w hipotekach, a Bank Millennium w kontach. Zmienił się tylko dostawca najlepszego kredytu gotówkowego. Został nim właśnie Citi. Produkt Nest Banku, zwycięzcy sprzed roku, wypadł nawet z czołowej trójki „gotówek”. Najmłodszy w bankowej rodzinie zdołał za to uciec z ostatniego miejsca głównego rankingu, spychając tam Bank Pocztowy. Miano lidera w kategorii kart kredytowych „pozostawił sobie” Citi.
W czołówce oceny jakości obsługi brak ING Banku Śląskiego, ale trudno pokonać go w jakości reklam. Złoty Bankier za innowację trafi natomiast nie do banku, a fintechowego LeaseLinku. W tym roku zaczęliśmy się mocniej przyglądać temu segmentowi. Pierwsze Złote Fintechy za jakość obsługi trafiły do Przelewów 24 i Internetowego Kantoru, które łączy coś więcej niż tylko statuetki. Nowości nie zabraknie na pewno także za rok, gdy do rąk polskich finansistów zacznie trafiać już druga setka najbardziej prestiżowej nagrody w branży. Do sukcesów potrzeba wizji, pieniędzy i zadowolonych pracowników. O wszystkich tych czynnikach piszemy szerzej także w specjalnym, poświęconym Złotemu Bankierowi, dodatku do „Pulsu Biznesu”.
Retransmisja Gali Złoty Bankier 2018:
Jak powstaje ranking Złoty Bankier?
Grupa audytorów z Kantar TNS i Obserwatorium.biz odwiedza 1125 placówek, otwiera 108 rachunków osobistych wraz z aktywacją bankowości elektronicznej oraz wykonuje 1404 kontakty zdalne z bankami. Ocenia podejście do klienta, umiejętność rozpoznania jego potrzeb oraz szeroko rozumianą jakość obsługi. Efektem jest ranking Złoty Bank – najlepsza wielokanałowa jakość obsługi.
Kolegium redakcyjne Bonniera (Przemysław Barankiewicz, Wojciech Boczoń, Mateusz Gawin, Michał Kisiel i Eugeniusz Twaróg) ocenia zgłoszone przez banki, zgodnie z parametrami w formularzach wysyłanych przez organizatorów, produkty finansowe: konta osobiste, kredyty gotówkowe, kredyty hipoteczne i karty kredytowe. Kolegium przyznaje też Złotego Bankiera za Innowacje, zgłaszane przez banki i fintechy.
Internauci głosują na najciekawszy spot reklamowy banku, wyróżniającą się odpowiedzialność społeczną oraz komunikację w social mediach. Ich ocena stanowi 60 proc. wagi wyniku końcowego. Resztę określają eksperci z poszczególnych dziedzin.
Fintechy badane są pod kątem jakości obsługi przez respondentów Kantar TNS. Badanie dotyczy kategorii operator płatności internetowych oraz internetowych kantorach i platformach walutowych. Nagrody Złoty Fintech przyznajemy w tym roku po raz pierwszy.
Bezpieczny Bank & Fintech – eksperci Obserwatorium.biz oceniają m.in. dostępność systemową, narzędzia uwierzytelniania, poufność połączenia, edukację klienta i jakość haseł. Nagroda trafia do banku, który otrzymuje najwyższą zbiorczą ocenę w badaniu.
CI