Arte Salon Holdings należy do Japońskiej Federacji Biznesowej i zarządza jedną z największych w Japonii sieci salonów fryzjerskich Ash m.in. w Tokio, Jokohamie i rejonie Saitama. Motto firmy to „Zapewnić ludziom młodość, piękno i zdrowie”. W tym celu właściciele nie tylko rozwijają salony, doskonalą system zarządzania, ale przede wszystkim tworzą atrakcyjne miejsca pracy i skupiają się na wzmocnieniu relacji międzyludzkich. Rozwijają współpracę z innymi krajami, w tym z siecią polskich salonów Trendy Hair Fashion, zarządzanych przez Annę i Babisa Karampotis.
– Moja przygoda z fryzjerstwem zaczęła się ponad 40 lat temu, kiedy po ukończeniu studiów podjąłem pracę sprzedawcy w Takara Belmont, w japońskiej firmie produkującej meble i aparaturę do salonów – wspomina Naoki Yoshihara, założyciel Arte Salon Holdings. – Praca w tej branży w otoczeniu fryzjerów zainspirowała mnie do tego, aby zostać samodzielnym stylistą.
W listopadzie 1988 roku stworzył firmę Arte. Po 21 latach zmieniła ona nazwę na Arte Salon Holdings po wejściu na rynek giełdowy. Obecnie skupione w sieci salony urody zajmują się nie tylko stylizacją fryzur, ale także paznokci, brwi, rzęs, pielęgnacją skóry głowy. W całej firmie pracuje 2800 osób.
Ponad 20 lat temu Arte Salon Holdings weszły na rynek brytyjski, a następnie singapurski oraz chiński. W 2005 roku Naoki Yoshihara nawiązał także współpracę z salonami fryzjerskimi w Polsce, kiedy podczas sesji zdjęciowej poznał państwa Karampotis – założycieli Trendy Hair Fashion. Później Babis Karampotis odwiedził ich firmę w Japonii, a następnie Anna Kulec-Karampotis wzięła udział w międzynarodowym konkursie fryzjerskim organizowanym w Japonii – UNITED DANKS International Contest (UDC). Wkrótce została zaproszona do jury UDC, Obecnie w jego skład, wchodzą sędziowie z Polski, Anglii, Malezji, Grecji i Japonii. Uczestnicy pochodzą z Polski, Korei, Chin oraz oczywiście z Japonii. UDC został wpisany do Światowej Księgi Rekordów Guinnessa jako zawody, w których wzięło udział najwięcej fryzjerów pracujących symultanicznie.
Z czasem przyjaźń jaką zawarli na gruncie profesjonalnym przerodziła się w prywatną. Na tej bazie nawiązano piękną współpracę z Ambasadą RP w Tokyo, która kibicuje wspólnym projektom i wspiera je.
W 2014 roku firma Arte Salon Holdings rozpoczęła program stażowy we współpracy z ambasadą Polski w Japonii dla studentów japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza. W trakcie pobytu w Japonii praktykanci poznają kulturę kraju, rozwijają swoje umiejętności językowe, zapoznają się z działalnością i strategią marketingową przedsiębiorstwa poprzez wizyty w głównym oddziale spółki oraz wybranych salonach fryzjerskich, a także w ośrodku kształcenia stylistów. Organizator pokrywa koszty podróży, pobytu oraz zapewnia kieszonkowe studentom.
Skuteczne zarządzanie
– Za moje największe osiągnięcie uważam stworzenie zaangażowanego oraz wysoko wykwalifikowanego zespołu – podkreśla Naoki Yoshihara. – Stawiamy tu przede wszystkim na wzajemne zaufanie oraz wytrwałość w osiąganiu wyznaczonego celu.
Firma stawia czoła nowym wyzwaniom, jak technologia, techniki zarządzania, nowe style w fryzjerstwie, aby skutecznie przyciągnąć coraz większą liczbę klientów do salonów. Poznaje też preferencje swoich potencjalnych klientów. Czy potrzebują oni prostych usług w salonie fryzjerskim, czy preferują specjalistyczne i prestiżowe salony z wieloma usługami.
Arte Salon Holdings Inc. jako spółka holdingowa patrzy na branżę fryzjerską i swoich klientów z szerszej perspektywy. Jej misją jest wdrażanie zaawansowanych systemów zarządzania, w tym wprowadzenie systemów informatycznych, zadbanie o ochronę danych osobowych, odpowiednie zarządzanie siłą roboczą oraz akceptacja różnorodności.
Grupa prowadzi salony, korzystając z kilku modeli biznesowych, które można podzielić na trzy rodzaje. Jednym z nim jest franczyza partnerska, w ramach której ciężko pracujący i zdolni pracownicy szukający niezależności mogą zostać właścicielami salonów, korzystając z renomy spółki. Spółki zależne, takie jak Ash Co., Ltd. oraz New York · New York Co., Ltd. prowadzą salony, opierając się na tym właśnie modelu. Drugim modelem biznesowym jest system franczyzowy, w którym zewnętrzni styliści i fryzjerzy szukający niezależności stają się członkami franczyzy firmy Arte. Spółki zależne STYLE DESIGNER Inc. prowadzą salony franczyzowe, opierając się na tym systemie. Trzeci model biznesowy dotyczy rozwijających się salonów pielęgnacji (salony specjalizujące się w strzyżeniu i koloryzacji) marki „Choki Peta”, będących głównie własnością spółki.
Generalnie salony można podzielić na cztery klasy. Prestiżowe, jak np. „COIFF1RST”, Premium, jak „Ash” i „NYNY” oraz zwyczajne salony rozwijane w systemie franczyzowym Style Designer, czy salony prostej i szybkiej pielęgnacji marki „Choki Peta”.Salony fryzjerskie są zlokalizowane w miejscach doskonale znanym klientom, blisko ich domów lub miejsc pracy. Angażują się one w życie społeczne poprzez promocję piękna i mody oraz oferując wysokiej jakości usługi fryzjerskie. Stosują nowoczesne materiały przyjazne dla zdrowia oraz środowiska.
Wyzwania i plany
Założyciel salonów ASH podkreśla, że zależy mu na tym, żeby wszystkie one budowały własną pozycję marki, aby wszyscy pracownicy byli dumni ze swojej pracy oraz aby jako firma mogli wnieść swój własny wkład w rozwój społeczeństwa. Planuje, aby w niedalekiej przyszłości firma ASH zarządzała 700–800 salonami czołowych firm fryzjerskich Japonii.
– Celem Arte Salon Holdings Inc. jest także stworzenie środowiska pracy dla stylistów, w którym będą mogli pracować do ukończenia 70. roku życia – podsumowuje Naoki Yoshihara. – Wkroczyliśmy w erę sztucznej inteligencji, ale są takie zadania, które może wykonać tylko człowiek, takie jak tworzenie projektów wymagających kreatywnego umysłu. Chcielibyśmy nadal zajmować się tym, co tylko ludzie mogą zrobić za pomocą własnych rąk, bo ludzie są tu nadal najważniejsi.