Bożena Czerwińska – doktorantka Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, certyfikowany terapeuta i diagnosta pedagogiczny. Absolwentka Studium Mediacji oraz Studium Psychologii Sądowej. W trakcie studiów podyplomowych z oligofrenopedagogiki.
Dyplomowany nauczyciel, który szczególną troską obejmuje: dzieci i młodzież z dysleksją, ADHD, zespołem Aspergera (obecnie pojmowanego jako spektrum zaburzeń autystycznych – ASD).Zajmuje się m.in. problematyką zaburzeń ze spektrum autyzmu w kontekście:
– przestrzegania wytycznych opinii i orzeczeń z PPP przez placówki oświatowe
– sytuacji rodziców i opiekunów prawnych i całych rodzin
– przybliżenia specyfiki deficytów ucznia
– problemów z prawidłowym przebiegiem procesu postawienia diagnozy o ASD
– akceptacji w środowisku szkolnym i w społeczeństwie
– pozywania do sądów rodziców, a nawet samych dzieci z powodu zaburzeń autystycznych
– nieprawidłowości w orzekaniu na komisjach ds. niepełnosprawności
– poradnictwa dla nauczycieli
Uczestniczka wielu szkoleń, mi.in:
– Sposoby pracy z dziećmi i dorosłymi osobami ze spektrum autyzmu – przejawiającymi zachowania problemowe – edcfwedług modelu Pozytywnego Wspierania Zachowań. Szkolenie prowadzone przez Garego LaVigna (Dyrektor ds. Klinicznych w Institute for Applied Behavior Analysis w Los Angeles)
– Drogi i mosty. Najlepsze strategie uczenia umiejętności społecznych osób z ASD. Szkolenie prowadzone przez Garetha Hardmana i Kate Nixon (specjaliści z National Autistic Society z Wielkiej Brytanii)
– Redukcja zachowań trudnych u osób z zaburzeniami rozwoju poprzez rozwijanie komunikacji funkcjonalnej. Szkolenie prowadzone przez Andy Bondego ( lider w dziedzinie autyzmu i Stosowanej Analizy Zachowania) i Lori Frost (lider w dziedzinie rozwijania funkcjonalnych systemów komunikacyjnych)
– Profil psychoedukacyjny PEP-R E. Schoplera w diagnozie i terapii dziecka z ASD
– Autyzm ZA. Praca z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami rozwoju w oparciu otechniki behawioralne;
– Kurs bazowy Stosowana Analiza Zachowania – teoria i praktyka;
– Diagnoza w kierunku autyzmu i zespołu Aspergera;
– Jeśli nie zespól Aspergera , to co? – konferencja szkoleniowa
– Najważniejsze, by wspierać. Dysleksja i dyskalkulia – metody i narzędzia pracy z uczniem
Podnosi swoje kwalifikacje poprzez regularne uczestnictwo w konferencjach, szkoleniach i war-sztatach o tematyce autyzmu, Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych, czy terapii pedagogicznej. Prowadzi wykłady/warsztaty na konferencjach i szkoleniach dotyczących różnych płaszczyzn: szkolnych, społecznych, orzecznictwa nt. autyzmu. Autorka publikacji w tym zakresie. Przewodnicząca Komisji ds. niepełnosprawności i edukacji włączającej przy Stowarzyszeniu Kobieta Charytatywna. Prywatnie: matka dwójki dzieci zespołem Aspergera i ADHD,