ABB, Asseco, Famur, LPP, Mondelez, MSD, Polpharma, Tatry Mountain Resort – to tegoroczni laureaci plebiscytu „Inwestor bez granic”. Prestiżowy tytuł przyznano firmom, które w minionym roku w szczególny sposób przyczyniły się do rozwoju polskiej gospodarki. „Inwestorzy bez granic” odebrali swoje wyróżnienia 14 maja br., podczas gali podsumowującej pierwszy dzień Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
– Inwestycje to prawdziwy budulec gospodarki i synonim jej rozwoju. Celem projektu „Inwestor bez granic” jest propagowanie wzorcowych relacji między inwestorem, rynkiem i administracją. Kandydatów do tytułu nominowali przedstawiciele biznesu, instytucji samorządu gospodarczego, agencji i instytucji rządowych zaangażowanych w pozyskiwanie inwestorów oraz wspierających polską ekspansję gospodarczą za granicą – powiedział Wojciech Kuśpik, prezes grupy PTWP, organizator projektu.
Laureaci plebiscytu zostali wyłonieni spośród zagranicznych inwestorów realizujących swoje przedsięwzięcia w Polsce oraz polskich firm inwestujących za granicą. By sięgnąć po tytuł, należało spełnić kilka kryteriów, takich jak m.in. odpowiednio wielka skala inwestycji, czy wpływ na potencjał i innowacyjność polskiej gospodarki. Pod uwagę brano także znaczenie inwestycji dla polskiego rynku i dla budowania marki Polski w świecie.
– Polsce potrzebne są dobre jakościowo inwestycje zagraniczne i takie płyną do nas. Ważne jest też, że rozpoczyna się ekspansja polskich firm za granicą, którą wspiera rząd – powiedział podczas uroczystej gali Jerzy Kwieciński, minister inwestycji i rozwoju. – Inwestycje płyną, ale liczy się nie tylko ich wartość i ilość, ale i jakość. W ubiegłym roku 2/3 wszystkich miejsc w unijnym przemyśle powstało właśnie w Polsce. Ważne jest też to, że rozpoczyna się ekspansja polskich firm, jeszcze nie dużą skalę, ale na różnych rynkach. Będziemy ją mocno wspierać – podkreślił minister Kwieciński.
W tym roku tytułem „Inwestora bez granic” uhonorowano 8 podmiotów. Spośród zagranicznych przedsiębiorstw wybrano te, które wyróżniły się zauważalną skalą działania, dały silny impuls dla całej polskiej gospodarki, wniosły na polski rynek nową wartość lub zapoczątkowały tworzenie wokół siebie sieci kooperacji. Po drugiej stronie projektu znaleźli się rodzimi inwestorzy, którzy realizują odważne, skuteczne strategie ekspansji zagranicznej i otwierają drzwi obcych rynków przed innymi polskimi firmami.
Wyróżnieniami „Inwestor bez granic” uhonorowano:
ABB
Za konsekwencję w inwestycjach budujących pozycję firmy na polskim rynku. Koncern jest technologicznym liderem w produktach elektryfikacji, robotyce i systemach napędowych, automatyce przemysłowej i sieciach energetycznych, obsługującym klientów z sektora użyteczności publicznej, przemysłu oraz transportu i infrastruktury na całym świecie. W Polsce ABB działa od ponad 25 lat; osiąga przychody w wysokości ponad 3,2 mld zł i inwestuje rocznie ok. 110 mln zł. Jedna trzecia tej kwoty trafia na działalność badawczo-rozwojową. Ostatnimi inwestycjami są otwarte w ubiegłym roku Centrum Usług Wspólnych w Krakowie, które docelowo zatrudni 2 tys. osób oraz Regionalne Centrum Aplikacji Zrobotyzowanych w Warszawie. Koncern ma 11 fabryk na terenie całego kraju. ABB w Polsce zatrudnia 5200 pracowników. Połowa produkcji polskich fabryk ABB trafia do wymagających odbiorców z niemal wszystkich krajów świata.
– Widzimy duże możliwości nie tylko w eksporcie, ale także na rynku krajowym – stwierdził Paweł Łojszczyk, prezes ABB. – Jesteśmy firmą innowacyjną i fakt, że rząd inwestuje w innowacje, sprzyja rozwojowi takich firm, jak nasza – dodał.
Asseco
Za konsekwentną realizację strategii budowy globalnej firmy informatycznej. Asseco Poland jest największym polskim producentem oprogramowania. Od ponad ćwierć wieku tworzy zaawansowane technologicznie oprogramowanie dla firm z kluczowych sektorów gospodarki. Dziś to największy software house z polskim kapitałem i szósty największy dostawca oprogramowania w Europie. Grupa kapitałowa, na czele której stoi Asseco Poland, działa obecnie w 54 krajach. Tworzące ją spółki zatrudniają w sumie 24 tys. pracowników. Asseco prowadzi aktywną politykę akwizycyjną, której celem jest nie tylko ekspansja geograficzna, ale również zwiększanie kompetencji. Polski potentat technologiczny konsekwentnie realizuje strategię budowy globalnej firmy informatycznej. Model i skala aktywności Asseco oraz jej biznesowe oraz wizerunkowe efekty spełniają definicyjne kryteria związane z określeniem „narodowy czempion”.
– To dla nas ogromne wyróżnienie, ale cieszy zwłaszcza impreza, na jakiej odbieramy tę nagrodę, bo mamy na niej do czynienia ze startupami. Nasza firma 25 lat temu też zaczynała jako startup w Rzeszowie, a dziś jesteśmy obecni w 54 krajach. Mam nadzieję, że w nasze ślady pójdzie wiele dzisiejszych startupów – mówił Artur Wiza, wiceprezes Asseco.
Famur
Za stworzenie grupy przemysłowej zdolnej do konkurowania ze światowymi potentatami. Famur to producent i dostawca rozwiązań dla branży wydobywczej, transportowo-przeładunkowej i energetycznej, które są znane na pięciu kontynentach. Rozbudowana struktura przemysłowa Grupy pozwoliła jej na stworzenie kompleksowej oferty – od maszyn i urządzeń do eksploatacji surowców, przez logistykę, po IT. Grupa kładzie duży nacisk na działania badawcze i diagnostyczno-analityczne, często współpracując w tym zakresie ze swoimi odbiorcami. Cele te realizuje m.in. Famur Institute, który posiada status centrum badawczo-rozwojowego. Na przestrzeni ostatnich 16 lat Famur przeprowadził z sukcesem 16 akwizycji, łącząc doświadczenie i potencjał największych polskich marek segmentu wydobywczego. Pozwoliło to tej polskiej firmie stać się nie tylko regionalnym liderem w swojej branży, ale także poważnym konkurentem dla największych globalnych graczy.
– Ekspansja zagraniczna od początku była immanentnym elementem budowy strategii rozwoju grupy – powiedział WNP.pl Bartosz Bielak, wiceprezesa firmy Famur. – Staraliśmy się zarówno zwiększyć dywersyfikację geograficzną naszych przychodów, uniezależnić się od wahań koniunktury na rynku krajowym, ale też trochę szerzej popatrzeć na świat i zidentyfikować miejsca, gdzie nasze produkty będą atrakcyjne. W ubiegłym roku ta strategia pozwoliła zwiększać udział eksportu w przychodach grupy do 40 proc – dodał.
LPP
Za sukces eksportowy oraz skuteczne zarządzanie markami na światowym rynku. LPP, z lokalnej firmy zaczynającej od importu odzieży z Azji w latach 90., zaledwie w ciągu kilkunastu lat rozwinęła się w jednego z największych Polskich eksporterów i jedno z najdynamiczniej rozwijających się międzynarodowych przedsiębiorstw odzieżowych na świecie. Dziś, Polska firma odzieżowa z Gdańska, specjalizuje się w projektowaniu, produkcji i dystrybucji odzieży. W swoim portfolio ma 5 znanych marek. Zatrudnienie w całej Grupie Kapitałowej znajduje ponad 25 000 osób. Spółka stawia sobie coraz bardziej ambitne cele. Jej salony znajdują się już na 3 kontynentach – w Europie, Afryce i Azji m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, czy Egipcie. W ubiegłym roku firma przekroczyła 1 milion metrów kwadratowych powierzchni salonów i osiągnęła rekordowe ponad 7 mld zł przychodu, z czego ponad 3 mld zł pochodziło z działalności zagranicznej. Ubiegłoroczny debiut na rynku brytyjskim wyznaczył nowe standardy dla działalności spółki i stanowi kolejny etap budowania międzynarodowej rozpoznawalności firmy.
– Ważne w naszej zagranicznej ekspansji jest m.in. to, że za nami podążają nasi kooperanci, firmy architektoniczne, budowlane, oświetleniowe, meblarskie. Śmiejemy się, w sklepie przy Oxfort Street tylko prąd, woda i piasek były brytyjskie, a całe wyposażenie przyjechało TIR-ami z Polski – powiedział Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes zarządu firmy LPP.
Mondelez
Za inwestycje w rozwój produktów i w jakość w branży spożywczej. Światowy gigant spożywczy, Mondelēz International, obecny na polskim rynku od ponad ćwierćwiecza, jest liderem na rynku czekolady i ciastek markowych w Polsce. Mondelēz International zbudował sieć produkcyjną, obejmującą siedem zakładów, w tym fabrykę wyrobów czekoladowych w Skarbimierzu z wartą blisko 100 mln zł tzw. Linią Przyszłości. Firma utworzyła w Polsce 4,6 tys. miejsc pracy. Mondelēz inwestuje nie tylko w produkcję, ale też w rozwój produktów – w zeszłym roku otworzył pod Wrocławiem globalne Centrum Badań, Rozwoju i Jakości. Dzięki wartej 17 mln dol. inwestycji powstało blisko 250 miejsc pracy.
– Inwestycje są kluczowe dla naszej organizacji – powiedziała Katarzyna Jung, manager ds. Komunikacji i Relacji Zewnętrznych na Polskę i kraje bałtyckie. – Natomiast otwarcie centrum jest dowodem na to, jak ważną rolę odgrywa Polska na mapie Europy – dodała.
MSD
Za działalność badawczo-rozwojową, wysokie standardy współpracy gospodarczej i transfer unikatowych technologii. Amerykański koncern farmaceutyczny MSD rozpoczął działalność w Polsce ponad ćwierć wieku temu. Prowadzi szeroko zakrojoną działalność badawczo-rozwojową. MSD realizuje w naszym kraju badania kliniczne współpracując z ponad 200 ośrodkami badawczymi. W 2010 roku firm uruchomiła w Polsce jedyne w Europie Centrum Zarządzania Danymi z Badań Klinicznych firmy MSD. Obecnie w Data Management Center (DMC) w Warszawie, pracuje już ponad 270 specjalistów z zakresu medycyny, farmacji, weterynarii, biologii i informatyki.
– W Polsce mamy biuro handlowe, ale i przeprowadzamy badania kliniczne leków, a także zbieramy dane farmakologiczne, jako jedyna taka placówka w Europie. Nagroda zobowiązuje nas do dalszej współpracy w Polsce – podkreślił Denis Vujicic, dyrektor zarządzający MSD Polska.
Polpharma
Za inwestycje w nowe technologie i ich efekt – sukces zagranicznej ekspansji. Polpharma należy do grona 20 największych producentów leków generycznych na świecie. Zatrudnia ponad 7500 osób w Polsce i na rynkach zagranicznych. Firma ma siedem zakładów produkcyjnych w Polsce, Rosji oraz Kazachstanie oraz tyleż ośrodków badań i rozwoju. Portfolio Grupy Polpharma obejmuje około 600 produktów, a kolejnych 200 znajduje się w fazie rozwoju. 45% sprzedaży Polpharmy pochodzi z operacji międzynarodowych. Spółka uruchomiła w Gdańsku jeden z najnowocześniejszych ośrodków biotechnologicznych w Europie. Technologiczny postęp ma umożliwić ekspansję na skalę globalną – w 2020 roku pierwszy produkt biologiczny firmy zostanie wprowadzony na rynek USA.
– Nagrodę przyjmuję w imieniu załogi, która ma wielki udział w naszym sukcesie. Widać, że nasza strategia przywództwa w farmacji przynosi owoce i ze realizujemy nasze cele. Wkrótce nasze najnowsze produkty będą dostępne nie tylko w Polsce, ale i na świecie – powiedział Markus Walter Sieger, prezes zarządu firmy Polpharma.
Tatry Mountain Resort
Za dużej skali i wysokiej jakości inwestycje w przemysł czasu wolnego. Tatry Mountain Resort to słowacki operator usług turystycznych działający w Europie Środkowo-Wschodniej, największy dostawca usług turystycznych w tym regionie, który udowodnił w ostatnich latach, że tzw. przemysł czasu wolnego może być zyskownym biznesem, a złożone inwestycje można prowadzić sprawnie i przy zachowaniu poprawnych relacji z otoczeniem i środowiskiem. Słowacka spółka kosztem 120 mln zł przekształciła Szczyrkowski Ośrodek Narciarski w Beskidzie Żywieckim (woj. śląskie) w nowoczesną stację narciarską, a to tylko pierwszy etap. Inwestycja w Beskidach wywrze wpływ nie tylko na gospodarkę, ale na rynek pracy i życie społeczne regionu. Spółka jest też właścicielem śląskiego parku rozrywki w centrum aglomeracji katowickiej, w którego wyposażenie konsekwentnie inwestuje.
– Grupa stara się inwestować w czas wolny, organizując go w wielu ośrodkach w Czechach. Mam nadzieję, że ten czas w Polsce będzie równie efektywny, jak w Czechach – powiedział Paweł Cebula, dyrektor Legendii Śląskiego Wesołego Miasteczka.
Wyróżnienia „Inwestor Bez Granic” zostały wręczone 14 maja br. podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (European Economic Congress – EEC – 14-16 maja 2018 r.). W największej imprezie biznesowej Europy Centralnej bierze udział ponad 11 tys. gości z kraju i z zagranicy. Podczas sesjach tematycznych, którym towarzyszą liczne spotkania, debaty i imprezy, spotykają się najważniejsze postacie europejskiej sceny politycznej, naukowej i biznesowej.