Uczelnia Korczaka. Jakość ma znaczenie

0
1183
Mirosław Grewiński – Rektore Uczelni Korczaka

Rozmowa z prof. dr hab. Mirosławem Grewińskim – Rektorem Uczelni Korczaka, nominowanym do tytułu Lider z powołania w najbardziej prestiżowej kategorii Lider XXI wieku i dr Agatą Jastrzębowską – psycholożką i koordynatorką nowego na Uczelni Korczaka kierunku psychologia, liderką kampanii „Mów do mnie grzecznie”.

Prof. dr hab. Mirosław Grewiński

Panie Rektorze, jakie sukcesy osiągnął Pan w ostatnim czasie na polu naukowym oraz w kwestii rozwoju uczelni?

W maju 2024 r. uzyskałem od Prezydenta RP tytuł profesora zwyczajnego, co stanowi zwieńczenie mojej dwudziestopięcioletniej drogi naukowej w dziedzinie polityki społecznej. Kiedyś założyłem, że tytuł profesora uzyskam do pięćdziesiątki i prawie mi się udało. Jeśli chodzi o Uczelnię, to za ogromny sukces uważamy utworzenie w ostatnich latach całej grupy edukacyjnej. Składa się ona z wydziałów uczelni lub oddziałów zamiejscowych w 8 miastach, 4 liceów ogólnokształcących, 3 szkół podstawowych, przedszkola, 3 poradni psychologiczno-pedagogicznych, Fundacji Korczaka i 2 spółek – m.in. Instytutu Rozwoju Profesji i Usług Społecznych. W sumie, razem z wydziałami, tworzymy dwudziestopodmiotową grupę. Wkrótce otwieramy własne Uniwersytety III Wieku i kolejne przedszkola. Prowadzimy zatem edukację od przedszkola do seniora.

Jako lider zarządza Pan kadrą, jak liczną?

Kiedy pięć lat temu obejmowałem stanowisko rektora Uczelnia zatrudniała mniej więcej 60 osób, a dzisiaj pracuje w całej Grupie około 250 osób na etatach i około 300 na umowach zleceniach. W zarządzaniu stawiam na ludzi i ich kompetencje, dobre relacje, dobrą atmosferę w pracy. W podejmowaniu decyzji strategicznych nigdy nie kieruję się tylko Excelem, ale raczej intuicją i to przynosi dobre rezultaty. Naszą koncepcją rozwojową jest tworzenie całej kompleksowej grupy edukacyjnej w duchu edukacji i wychowania Janusza Korczaka, jego filozofii w podejściu do rozwoju dziecka i młodzieży.

Jaka jest najważniejsza myśl Korczaka?

Korczak miał bardzo wiele mądrych myśli, ale przede wszystkim podkreślał szacunek, godność każdego człowieka, w tym dziecka. Ważny był dla niego personalizm – czyli indywidualne podejście do każdego z osobna. Każdy jest coś wart, każdy ma jakieś zasoby i potencjał, który trzeba odkrywać i rozwijać. U Korczaka bardzo istotne są kwestie praw dzieci, bo współcześnie ciągle w wielu środowiskach nie ma świadomości, że dzieci mają swoje prawa, nie tylko w kwestii zabierania głosu czy partycypowania w jakichś decyzjach, ale także w kwestii podmiotowego traktowania. W wielu środowiskach w Polsce generalnie dzieci się nie słucha, albowiem dorośli wiedzą lepiej. Tak jest w wielu szkołach systemowych. Korczak stawiał na świadomość dziecka, ona jest związana z jego godnością, traktowaniem go z szacunkiem. Tego ciągle brakuje, dlatego nasze placówki korczakowskie – od przedszkola przez podstawówki, licea i uczelnię uczą przede wszystkim godnego traktowania wszystkich uczestników procesu edukacyjnego. Uczymy rozwoju w wolności i z poszanowaniem godności każdego człowieka.

Jakie są główne kierunki na Uczelni?

Uczelnia Korczaka od ponad 30 lat specjalizuje się w kształceniu nauczycieli i wychowawców. Naszą najmocniejszą stroną zawsze była pedagogika, mamy wszystkie możliwe specjalności jakie istnieją w zakresie pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej, ogólnej, społecznej i specjalnej. Kolejnymi ważnymi kierunkami rozwijanymi od ponad 15 lat są – polityka społeczna i praca socjalna, gdzie kształcimy z sukcesami do profesji społecznych. Nowymi kierunkami, w które teraz inwestujemy jest zarządzanie gdzie przygotowujemy kadry do zarządzania w instytucjach publicznych oraz psychologia, która jest naszym nowym – bardzo ważnym kierunkiem.

Siedziba Uczelni znajduje się w Warszawie, ale macie jeszcze pozamiejscowe wydziały. Co łączy te regionalne struktury?

Tak, oprócz Warszawy – mamy wydziały lub oddziały zamiejscowe – w Katowicach, Lublinie, Szczecinie, Poznaniu, Olsztynie, Siedlcach i Człuchowie. W Warszawie, Katowicach i Olsztynie prowadzimy Korczakowskie Szkoły Marzeń – podstawówki i licea oraz przedszkola. Spoiwem całości struktur regionalnych jest dorobek Korczaka, uwspólnione cele i spójna wizja rozwoju całej Grupy. Także odpowiedzialne przywództwo i partycypacyjny model udziału wszystkich w rozwoju Uczelni i innych podmiotów w Grupie daje pozytywne efekty ponieważ gromadzą się wokół nas mądrzy, dobrzy ludzie – z którymi mam zaszczyt jako rektor współpracować. Jestem dumny, że mam tak wspaniałych współpracowników utożsamiających się z ideami Korczaka – zaangażowanych i lojalnych. Praktycznie my jesteśmy jedną wielką korczakowską rodziną z przyjacielskimi relacjami a nie korporacją gdzie dominują procedury i nastawienie tylko i wyłącznie na wyniki.
Raz do roku cementuje nas Konkurs I Gala Korczaka gdzie w Muzeum Polin w Warszawie powołana Kapituła przyznaje nagrodę Korczaka dla liderów i instytucji oraz organizacji lokalnych działających na rzecz dzieci i młodzieży. To jest przepiękne wydarzenie.

W jaki sposób ładuje Pan Rektor baterie?

Ponieważ praca jest moją pasją, praca ładuje moje baterie. Niewątpliwie też rodzina, moje Córki – Tosia i Anielka – dają mi dużo energii. Jestem z natury osobą pozytywną, sam siebie motywuję do działania. Lubię uprawiać sport, regularnie jeżdżę na rowerze, na nartach, chodzę na siłownię, na basen. Udzielam się w różnych stowarzyszeniach, mam różne pola aktywności, które pozwalają mi oderwać się od pracy.

Jakie są dalsze plany rozwoju Uczelni?

Planujemy rozwijać nowe kierunki i studia podyplomowe. Prowadzimy obecnie ponad 20 interesujących, aktualnych kierunków, w tym podyplomowych takich jak neuroróżnorodność, psychotraumatologia, higiena cyfrowa, neurologopedia, deinstytucjonalizacja usług społecznych itd. Od lat prowadzimy – „Przygotowanie pedagogiczne” dla różnych zawodów, gdyż zauważyliśmy deficyt wśród nauczycieli. Chcemy rozwijać wszystkie te kierunki, które są kierunkami łączonymi, jak np. psychopedagogika, psychologia biznesu, zarządzenie polityką społeczną – bo wszystko dzisiaj jest na styku różnych nauk. Mamy pomysł, żeby kształcić osoby w zakresie pracy z seniorami. Generalnie uważamy, że seniorzy wymagają nowych profesji realizujących funkcje opiekuńcze, towarzyszenia, aktywizująco-wspierające. Sukcesem ostatniego roku było uzyskanie zgody ministerialnej na utworzenie nowego kierunku psychologii. Przyjęliśmy studentów na studia niestacjonarne w Warszawie i Katowicach, a od tego roku prowadzimy nabór także na studia stacjonarne. Koordynatorką i osobą odpowiedzialną za jego utworzenie została dr Agata Jastrzębowska – świetna psycholożka młodszego pokolenia z wizją rozwoju nowoczesnej psychologii.


dr Agata Jastrzębowska


dr Agata Jastrzębowska

Psychologia to nowy kierunek na Uczelni Korczaka…

Psychologia jest stosunkowo nowym kierunkiem, w Uczelni Korczaka, bowiem pierwsza rekrutacja miała miejsce w ubiegłym roku. Uczelnia oferuje dwie specjalności do wyboru – psychologię wspomagania dzieci i młodzieży oraz psychologię kliniczną i psychoterapię dorosłych – specjalności do wyboru na 4 roku studiów. Uczelnia uzyskała pozytywną decyzję Ministra Edukacji i Nauki pod koniec września 2023 roku, czyli bardzo późno, a mimo to udało się zrekrutować studentów na psychologię zarówno w Warszawie, jak i w filii w Katowicach. Uważam to za duży sukces.

Dlaczego warto wybrać studia psychologiczne w Uczelni Korczaka? Ilu studentów przyjęliście na I rok?

Uczelnia Korczaka to miejsce z ponad 30-letnią tradycją. Do tej pory kształcili się u nas pedagodzy, pracownicy pomocy społecznej. Psychologia jest pewnego rodzaju naturalnym uzupełnieniem naszej oferty.
Psychologia w Uczelni Korczaka jest budowana na trzech filarach. Po pierwsze, chcemy odpowiadać na realne wyzwania społeczne, jak uzależnienia od social mediów, zły stan psychiczny ludzi czy wszechobecna przemoc. Po drugie, chcemy to robić w mocnym osadzeniu praktycznym, na naszych studiach oferujemy ponad 700 godzin praktyk. I po trzecie – patrzymy na świat w multidyscyplinarny sposób, łącząc psychologię z pedagogiką, nowymi technologiami, pomocą społeczną i innymi naukami czy perspektywami. Zapraszamy do dyskusji ekspertów z różnych dziedzin, by móc spojrzeć na różne wyzwania w sposób komplementarny.

Ile osób obecnie u Was studiuje?

Obecnie mamy pod swoimi skrzydłami dwie grupy po 20 osób, jedną w Katowicach, drugą w Warszawie. To są studenci studiów niestacjonarnych, natomiast od tego roku akademickiego rekrutacja jest otwarta zarówno na studia stacjonarne, jak i niestacjonarne. Jesteśmy przygotowani na przyjęcie nawet 300 osób. Dla każdej liczby kandydatów będziemy starali się zapewnić jak najlepsze warunki i kadrę. Decyzja Ministra dotyczy póki co Warszawy i Katowic, ale zamierzamy zabiegać o rozszerzenie tej oferty na pozostałe nasze oddziały.

Jest Pani koordynatorką kierunku psychologia, jaka była i jest Pani rola?

Tak naprawdę zajmuję się wszystkim, począwszy od zapewnienia jak najlepszej kadry po budowanie najwyższych standardów jakości kształcenia. Bardzo ważne dla mnie jest budowanie dobrych relacji zarówno ze studentami, dydaktykami, jak i otoczeniem społeczno-gospodarczym. Jestem łącznikiem pomiędzy wszystkimi tymi środowiskami. Jeśli chodzi o organizację studiów, włączam się we wszystkie prace związane z procesem kształcenia i organizacji roku akademickiego. Działam komplementarnie i możliwość budowania czy rozwijania kierunku psychologia w uczelni, która posiada fantastyczną tradycję, jest dla mnie olbrzymim wyzwaniem, jak i niesamowitą frajdą. Psychologia jest tutaj naturalnym uzupełnieniem pedagogiki, polityki społecznej czy pracy socjalnej.

Jakie jest Pani doświadczenie zawodowe?

Jestem doktorem psychologii. Przez większość swojego życia zawodowego pracowałam na Uniwersytecie SWPS, to jest moja Alma Mater. Tam obroniłam pracę magisterską i rozprawę doktorską z zakresu psychologii. Temat pracy magisterskiej dotyczył motywacji do pracy i samooceny osób z ograniczoną sprawnością. Współpracowałam wówczas z prof. Anną Brzezińską i prof. Tadeuszem Gałkowskim. Tematyka możliwości i zasobów osób z ograniczoną sprawnością była mi szalenie bliska. Doktorat poświęciłam zagadnieniom dopasowania kompetencyjnego człowieka do stanowiska pracy. Nie ma człowieka idealnego i nie ma pracy idealnej, ale są ludzie idealni do danych stanowisk – taka była moja teza. Szukałam tego dopasowania kompetencyjnego i zastanawiałam się czy to jest ważne, czy też ważniejsze byśmy posiadali kompetencje miękkie, które determinują człowieka i dzięki, którym jest on w stanie elastycznie dopasować się do zmian zachodzących na rynku pracy. Pracę doktorską pt. „Dopasowanie kompetencyjne człowieka do pracy” udało mi się opublikować w Wydawnictwie Naukowym Scholar. Moja książka ukazała się 12 marca 2020 r., w dniu wybuchu epidemii i dzień po moich 35 urodzinach.

Jaką macie kadrę?

Część wykładowców, których udało nam się zaprosić do współpracy już prowadziła u nas zajęcia na I roku. Zasięgnęliśmy opinii studentów i to oni tak naprawdę wybrali osoby, z którymi chcieliby pracować. Pozostałe osoby zostały wybrane z uwagi na ich wiedzę i doświadczenie, ale także umiejętności przekazywania tej wiedzy studentom. Pełny wykaz kadry psychologicznej niebawem znajdzie się na naszej stronie www. Ze swojej strony chciałabym zadbać o relacje wykładowców ze studentami. Z tego względu organizujemy w Uczelni Korczaka cykl webinarów „Porozmawiajmy o psychologii”, do którego zapraszamy naszych wykładowców, by opowiadali o tym, czym się zajmują naukowo. Webinary są darmowe i dostępne dla wszystkich. Zapraszamy. Szczegóły znajdziecie Państwo na naszych social mediach.

W jaki sposób studenci oceniali wykładowców?

Przeprowadziliśmy ewaluację, studenci wypełniali anonimowo ankiety i mogli w nich napisać, co myślą o prowadzących wykłady. Wyniki ewaluacji wzięliśmy sobie do serca. Osoby, które zostały wysoko ocenione zaprosiliśmy do współpracy i zaproponowaliśmy im umowy o pracę.

Czy Uczelnia organizuje praktyki studenckie?

Tak się składa, że w Uniwersytecie SWPS przez 5 lat byłam pełnomocnikiem dziekana ds. praktyk psychologicznych i organizowałam cały ich proces od początku do końca dla półtora tysiąca osób rocznie. Te praktyki miały sporo różnych wymagań, były poddawane ewaluacji, weryfikacji efektów uczenia się. Powiem szczerze, że bardzo cieszy mnie, że teraz mam możliwość pracy na studiach o profilu praktycznym. Nasi studenci będą mieli do zrealizowania 720 godzin praktyk, to jest bardzo dużo. Mam poczucie, że wiem jak je zorganizować, przygotować ciekawą bazę ofert, by gwarantowały najwyższą jakość. Cały ten proces jest w trakcie planowania, ponieważ pierwsze praktyki studenci będą mieli dopiero w 2026 r., kiedy będą na IV i V roku.

Pod jaki wydział podlega kierunek psychologii?

Wydział Nauk Społecznych, którego dziekanem jest pani prof. dr hab. Barbara Skałbania.

Czy współpracuje Pani z pozostałymi kierunkami?

Oczywiście, najbardziej nam zależy na tym, aby nasza psychologia wyróżniała się wiedzą. Na różne problemy społeczne patrzymy multidyscyplinarnie, nie ignorując perspektyw innych nauk. Chcemy je implementować i uczyć się patrzeć z różnych perspektyw. To nam umożliwia pełne poznanie problemów różnego typu. Jeżeli skupimy się na higienie cyfrowej czy też skutkach przemocy domowej, to będziemy potrzebować nie tylko wiedzy psychologicznej, ale i pedagogicznej, i prawnej. Musimy wiedzieć jakie mamy możliwości, jak wyglądają kwestie pomocy społecznej. Psychologia to nauka społeczna.

Jakie przed Panią wyzwania?

Wyzwań jest sporo, bo wiemy że istnieje duża konkurencja na rynku edukacyjnym. Wiemy, że studenci są teraz podejrzliwi, uważni po dramacie, który został odkryty w jednej z warszawskich uczelni. Ta uważność i dociekliwość przy wyborze psychologii mnie osobiście cieszy, bo uważam że psychologia generalnie jest nauką bardzo odpowiedzialną i należy uważać na kwestie etyczne. Cieszę się też z powodu tego, że dyskusja na temat jakości kształcenia psychologów w Polsce tak się rozwinęła. Zawód psychologa do tej pory jest nieuregulowany i różne osoby mogą się posługiwać tym mianem i uprawiać zawód. Będziemy dążyć do tego, by psychologia na Uczelni Korczaka była najwyższej jakości. Zależy nam, żeby angażować studentów w różnego typu działania. Organizujemy dla nich debaty mistrzowskie, ostatnia odbyła się z udziałem profesora Michała Bilewicza, a dotyczyła jego książki „Traumaland. Polacy w cieniu przeszłości”, o tym czy dziedziczymy traumę poprzednich pokoleń i jak sobie z tym radzić. Organizujemy webinary, m.in. co drugi czwartek odbywają się spotkania on-line „Porozmawiajmy o psychologii”. Nasi przyszli i obecni studenci mogą posłuchać wykładowców, wymienić swoje poglądy. Zależy nam, aby nasi studenci mieli relacje z uczelnią, a z drugiej strony w taki sposób chcemy przedstawiać naszą kadrę. Mamy spore ambicje. Osobiście chciałabym, by Uczelnia Korczaka była miejscem, gdzie „dzieje się psychologia”. Chciałabym zorganizować w Uczelni Korczaka studia psychologiczne, które sama chciałabym skończyć, mając na uwadze potrzeby społeczne i wymagania rynku pracy. Jeżeli chcesz studiować psychologię i zastanawiasz się gdzie – zapraszam do Uczelni Korczaka.

Dorota Kolano
Beata Sekuła

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj