Rower damski to już nie tylko rower miejski z ramą „damką”. Panie doskonale radzą sobie zarówno w górach, jak i na szosie. Różnice pomiędzy modelami damskimi a męskimi zacierają się. Ich odzwierciedleniem są linie rowerów dedykowane wyłącznie kobietom.
Przez lata panowało przekonanie, że rowery profesjonalne to te w typowo „męskiej” odsłonie. Z wysoką, prawie kwadratową ramą miały gwarantować niezwykłą stabilność i trwałość. Panie z reguły wybierały zwykłe rowery, w których rura lub rury ramy (jeśli było ich więcej) opadały w dół aż do połączenia z rurą podsiodłową. Ułatwiało to wsiadanie i zsiadanie. Damskie rowery były powszechnie uważane za te, na które decydują się „amatorzy”. Z czasem jednak podejście uległo zmianie, a modele profesjonalne zunifikowały się, przez co są do siebie bardzo podobne.
Rower damski vs męski
Nawet męskie rowery mają dziś ramy opadające ku dołowi. Jest to tzw. sloping górnej rury. Poza tym, że na taki rower łatwiej się wsiada, jest on bezpieczniejszy podczas jazdy w trudnym terenie. Technologie spawania aluminium lub formowania karbonu pozwalają dziś na stworzenie wyjątkowo wytrzymałych ram bez konieczności zachowywania „kwadratowej” geometrii.
Modele dla pań mają zupełnie inne proporcje, a przede wszystkim różną od męskich, geometrię ramy. Zdarza się, że rura podsiodłowa jest ustawiona w kierunku pionowym. Dzięki temu, siedzi się bliżej kierownicy w pozycji bardziej wyprostowanej, co znacząco poprawia komfort jazdy.
Różnice w designie rowerów zacierają się i czasem trudno je od siebie odróżnić na pierwszy rzut oka. Warto jednak uświadomić sobie, że damskie modele cały czas są produkowane według innych parametrów niż męskie. Wszystko dlatego, aby jak najlepiej dopasować rower do anatomii kobiet, znacząco odmiennej od męskiej. Przy tym samym wzroście, kobieta może mieć zdecydowanie dłuższe nogi niż mężczyzna, a jednocześnie krótsze ręce. W związku z tym, bardziej będzie odpowiadać jej węższa kierownica, a także inaczej wyprofilowane siodło
Modyfikacje w damskich rowerach
W dedykowanej paniom linii KROSS Femi Line zmodyfikowano względem męskich geometrię ramy. Krótsza górna rura, a co za tym idzie baza kół, poprawia zwinność roweru i pozytywnie wpływa na komfort. Dodatkowo, krótszy wspornik kierownicy prostuje pozycję na rowerze. Całość uzupełnia obniżona rura, która sprawia, że zsiadanie z pojazdu jest łatwiejsze i bezpieczniejsze, anatomicznie wyprofilowane siodełko i chwyty, umożliwiające pokonywanie dłuższych tras. To wszystko składa się na praktyczny rower dla kobiety. W przypadku modelu Level w wersji damskiej, mniejsza rama w stosunku do roweru męskiego, a także proporcjonalnie dobrane koła powodują, że rower jest bardziej zwrotny i dynamiczny. Ma także specjalne damskie siodło, a twardość przełożeń dopasowana jest do indywidualnych preferencji.
Występują także modele łączące w sobie elementy rowerów sportowych z bardziej komfortową, rekreacyjną geometrią. Są one idealną propozycją dla osób, które poszukują synergii pomiędzy jazdą w terenie a rekreacją. Lekkie, aluminiowe ramy zostały zaprojektowane w taki sposób, żeby nie wymuszać pochylonej pozycji nad kierownicą, znanej z typowo sportowych rowerów.
Producenci „dwóch kółek” co roku wprowadzają kolejne ulepszenia, bazując na nowatorskich badaniach naukowców dotyczących anatomii pań i panów. Dzięki temu, są w stanie przygotować rower najlepiej odpowiadający potrzebom konkretnej grupy.
KROSS jest liderem rynku rowerowego w Polsce. Firma powstała w 1990 r., a w jej portfolio znajduje się także marka Le Grand, skupiająca m.in. miejskie rowery elektryczne, rekreacyjne czy inspirowane pierwszymi modelami rowerów miejskich z linii Originals. W zakresie sponsoringu sportowego firma wspiera Kross Racing Team i Delikia Kross MTB Team oraz sportowców, Igora Tracza i Bartka Huzarskiego. Rowery marki, w oparciu o autorskie rozwiązania i innowacyjne technologie, powstają w fabryce karbonowej, znajdującej się w Przasnyszu nieopodal Warszawy. Założycielem i właścicielem firmy jest Zbigniew Sosnowski.
Więcej informacji:
http://www.krossracingteam.pl/
Kontakt dla mediów:
Bartosz Sosnówka
communications manager
M: 517 476 361