Polecane mikrofony dla prelegentów, vlogerów i do podcastów w podziale cenowym

1768

Zastanawiałeś się może nad kupnem nowego mikrofonu? Nie wiesz czym różnią się mikrofony pojemnościowe od dynamicznych lub trapi Cię myśl, czy będziesz w stanie podłączyć je do komputera? A może zastanawiasz się jaki mikrofon będzie najlepszy na Twojej przyszłej drodze vlogera lub prelegenta? Jeżeli tak, to prawdopodobnie dobrze trafiłeś i dzięki temu krótkiemu artykułowi będziesz mógł porównać kilka najczęściej stosowanych przez popularnych YouTuberów i twórców materiałów szkoleniowych rozwiązań. Pisząc ten artykuł starałem się umieścić w nim propozycje na każdą kieszeń zaczynając od najbardziej zalecanych rozwiązań, a kończąc na tych mocno budżetowych.

image

Pojemnościowe:

Mikrofony pojemnościowe to nic innego, jak tzw. mikrofony studyjne widziane najczęściej w studiach nagraniowych lub rozgłośniach radiowych. Ten typ mikrofonów charakteryzuje się głównie szerszym pasmem przenoszenia, urządzenia tego typu lepiej łapią dźwięki – nasz głos będzie lepiej słyszalny i nie będziemy musieli siedzieć nachyleni w kierunku mikrofonu. Ma to jednak swoje złe strony, ponieważ dzięki temu wszelkiego rodzaju szumy z otoczenia (wiatraczki, lodówka, głośniki, a nawet wiatr) również będą bardziej słyszalne na nagraniu, większa jest również jego podatność negatywnego reagowania na głośniejsze dźwięki. Z tego też powodu, jeżeli nie chcemy wydać majątku na wyciszanie naszego pokoju oraz przestrzeni mikrofonu, to powinniśmy zwracać uwagę na to, by posiadał on tryb charakterystyki przenoszenia kardioidalny (często zwany też nerkowym lub serca) – dzięki czemu będzie zbierał tylko to, co znajduje się przed nim a nie dookoła niego.

Te w pełni profesjonalne modele studyjne najczęściej zasilane są przy pomocy phantoma i z tego powodu wymagają dodatkowego miksera albo przedwzmacniacza posiadającego tego rodzaju zasilanie. My jednak skupimy się na tych zasilanych poprzez USB z dwóch przyczyn, a właściwie jednej istotnej przyczyny, jaką jest cena. Mikrofony pojemnościowe wielko-membranowe (bo te nas głównie interesują) nie należą do najtańszych, więc konieczność dokupienia dodatkowego miksera/przedwzmacniacza oraz co nieuniknione w przypadku tych z phantomem dobrej karty dźwiękowej (która również swoje kosztuje) powoduje to, że stają się one mało atrakcyjne do naszych zastosowań. Dlatego też rozwiązania USB omijające kartę dźwiękową oraz niewymagające dodatkowego zasilania są tu jak najbardziej na miejscu.

Jedyną rzeczą, którą należałoby dokupić do takiego mikrofonu jest pop filtr chroniący go przed możliwym wydzielaniem śliny oraz wypychaniem powietrza z ust w stronę mikrofonu podczas wypowiadania głosek wybuchowych, co może prowadzić do zniekształceń dźwięku.

Do 600 PLN – Blue Yeti (w USA 38% taniej)

Jest to najczęściej stosowany przez popularnych polskich „gameplayowców” mikrofon pojemnościowy i jest w szczególności przeznaczony do bardziej profesjonalnych nagrań. Na jakości dźwięku nie powinniśmy jednak oszczędzać, gdyż to od niego zależy czy nasze szkolenie wywoła u kogoś migrenę, czy nie. A uwierzcie, że u osób przeczulonych na wszelkiego rodzaju szumy, przestery oraz słabą jakość dźwięku tym właśnie się to kończy.

image

Głównym atutem tego mikrofonu jest wysoka jakość nagrywanego dźwięku oraz szerokie możliwości konfiguracyjne jakich możemy dokonać bez instalacji oprogramowania. Wyposażony jest on w cztery tryby charakterystyki przenoszenia:

image Stereo – przeznaczony do nagrań wokalnych, chóru oraz wszelkiego rodzaju instrumentów, dobrze zbiera również to, co znajduje się za mikrofonem.
image Kardioidalny – skupiający się na wrażeniach dźwiękowych znajdujących się przed nim samym, a nie dookoła niego, głównie dla podcastów, vlogów, szkoleń (czyli naszych zastosowań), wokalu oraz instrumentów.
image Dookólny – zbierający dźwięki z całego otoczenia, przydający się podczas konferencji, nagrań obszarowych oraz orkiestry, mający zasięg 360 stopni.
image Dwukierunkowy – stworzony przede wszystkim do wywiadów (przydatne dla vlogerów i prelegentów) i duetów wokalnych/instrumentalnych, przy tym trybie mikrofon winien być ustawiony pomiędzy rozmówcami, przodem do prowadzącego.

Z pozycji mikrofonu możliwe jest również ustawienie jego czułości oraz głośności słuchawek – ten model ma wbudowane wyjście słuchawkowe służące do podsłuchu tego, co przejmuje mikrofon. Posiada on również przycisk wyciszania dźwięku, dzięki czemu możemy przerwać nagrywanie w każdym momencie. Urządzenie nie wymaga instalacji oprogramowania.

Propozycja firmy Blue jest na tyle interesująca, że sam się skusiłem na zakup tego modelu i nie żałuję, gdyż sprawdza się on idealnie. Dużą cegiełkę do mojego wyboru dorzuciła również możliwość zakupu tego mikrofonu o 38% taniej, co stawia go na średniej półce cenowej. Jeżeli jesteście zainteresowani jego kupnem, zapraszam do przeczytania mojego wcześniejszego artykułu „Jak zaoszczędzić na zakupach w Internecie (nawet 100%)?„, w którym opisuję w jaki sposób udało mi się go nabyć o 38% taniej.

Jeżeli interesuje Was jak sprawuje się on w praktyce, a nie jesteście w stanie doszukać się próbek to piszcie w komentarzach i śledźcie ten artykuł. Nagram wtedy małą próbkę i umieszczę w tym artykule – informacja o aktualizacji zostanie przesłana automatycznie do osób śledzących.

Dane techniczne:

  • Pasmo przenoszenia: 20Hz – 20kHz
  • Czułość: 4.5mV/Pa (1 kHz)
  • Próbkowanie: 48kHz / 16bit

Do 500 PLN – Samson G Track USB Microphone

image

Przywrócony niedawno do produkcji model firmy Samson posiadający podobne możliwości jak Blue Yeti z tą różnicą, że nie posiada tylu trybów charakterystyki przenoszenia. Nie przeszkadza to nam jednak przy naszych nagraniach, gdyż najbardziej nas interesujący kardioidalny, a właściwie superkardioidalny jest tutaj domyślnie ustawiony i w pełni spełnia nasze wymagania.

image

Mikrofon posiada wbudowaną regulację czułości, wyjście słuchawkowe do monitoringu przechwytywanego dźwięku, regulację głośności słuchawek, przełącznik mono/stereo. Ma również wbudowane wejście umożliwiające podłączenie instrumentu, dzięki czemu jednocześnie możemy nagrywać dźwięk instrumentu, jak i naszego wokalu (ale to akurat opcja przydatna bardziej dla muzyków). Urządzenie nie wymaga instalacji oprogramowania.

Dane techniczne:

  • Pasmo przenoszenia: 20Hz – 16kHz
  • Czułość: -40 ± 3 dB/Pa

Do 400 PLN – Samson Meteor Mic USB

image

Produkt o dosyć oryginalnym wyglądzie przypominającym po części używane przez muzyków jazzowych mikrofony pojemnościowe oraz w niewielkim stopniu UFO z trzema biszkoptami na dole. Niech nie zwiedzie Cię jednak jego niecodzienny wygląd i małe rozmiary, podobnie jak poprzednicy jest to mikrofon pojemnościowy o charakterystyce kardioidalnej, jednak różniącej się nieco dostępnym zasięgiem przechwytywania dźwięku, co widać na obrazku poniżej.

image

Jest to bardziej mobilne rozwiązanie od Blue Yeti ze względu na swoje rozmiary, chromowaną obudowę i nóżki, które po złożeniu mogą służyć jako doskonała osłonka samego urządzenia. Posiada on również wyjście słuchawkowe, regulację głośności słuchawek, przycisk wyciszający urządzenie oraz nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania. Niestety ze względu na swoją charakterystykę zbiera on nieco więcej dźwięków zza mikrofonu, a sama jakość nagrania jest niewiele gorsza od dwóch modeli przedstawionych wcześniej.

Dane techniczne:

  • Pasmo przenoszenia: 20Hz – 20kHz
  • Próbkowanie: 48kHz / 16bit

Okolice 300 PLN – Samson C01U

image

Przykład klasycznego mikrofonu pojemnościowego o charakterystyce kardioidalnej. Nie posiada on dodatkowych wyjść i wejść, które umożliwiałyby podłączenie czegokolwiek poza komputerem, ani nie został wyposażony w żadne przyciski regulacyjne. Jego budowa jest najprostsza z możliwych, a wszelkie regulacje należy przeprowadzać przy pomocy dołączonego do urządzenia oprogramowania. Do zestawu dołączony jest mini-statyw i płyta CD ze sterownikami.

image

Mimo tak ubogiej budowy poszczycić może się on jednak wysoką jak na tą cenę jakością nagrywanego dźwięku porównywalną do modelu Samson G Track. Jeżeli więc szukamy taniego rozwiązania z dobrą jakością nagrywania, a nie zależy nam na dodatkowych opcjach i nie przeszkadza nam konieczność bawienia się dodatkowym oprogramowaniem, to jest to dla nas dobra alternatywa. Urządzenie działa również pod systemami Linux oraz Mac OS.

Dane techniczne:

  • Pasmo przenoszenia: 20Hz – 20kHz
  • Próbkowanie: 48kHz / 16bit

Okolice 200PLN – Samson Go Mic

image

Najmniejszy i przy tym najbardziej mobilny z przedstawianych tu modeli, a zarazem najtańszy z mikrofonów pojemnościowych z trybem kardioidalnym. Spośród prezentowanych tutaj mikrofonów ma on najsłabsza jakość przechwytywanego dźwięku i w obu stosowanych charakterystykach zbiera otoczenie, jednak po programowym czyszczeniu szumów i ociepleniu głosu pozostaje ona na akceptowalnym poziomie.

image

Urządzenie nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania, pozwala na użycie jednego z dwóch typów charakterystyki przenoszenia: kardioidalnego oraz dookólnego. Posiada również wyjście słuchawkowe 1/8″ oraz dołączony w zestawie klips montażowy.

Dane techniczne:

  • Pasmo przenoszenia: 80Hz – 18kHz przy kardioidalnym, 20Hz – 20kHz przy dookólnym
  • Próbkowanie: 44.1kHz / 16bit

Dynamiczne:

Przeznaczone głównie na scenę lub do karaoke, jednak ze względu na swoją charakterystykę kardioidalną bardzo dobrze sprawdzają się również podczas nagrywania podcastów. W przeciwieństwie do mikrofonów pojemnościowych nie wymagają dodatkowego zasilania, jednak większość z dobrych modeli posiada złącze XLR co sprawia, że będzie nas to dodatkowo kosztowało kupno przedwzmacniacza lub miksera jeżeli chcemy podpiąć je do komputera. Podobnie, jak w przypadku mikrofonów pojemnościowych zaleca się tu użycie technologii USB dla miksera, chyba że chcemy wydać dodatkowe pieniądze na dobrą kartę dźwiękową. Dodatkową zaletą tych mikrofonów jest ocieplanie przez nie dźwięku dzięki czemu głos dla dużej części słuchaczy staje się bardziej atrakcyjny. Mają one jednak także swoje wady, które mogą denerwować podczas nagrywania. Jedną z nich jest konieczność głośnego mówienia do takich mikrofonów z przyczyn ich mniejszego zasięgu, problem pojawia się również podczas wydawania z siebie zbyt głośno wyrazów, gdyż wtedy mikrofon lubi się wyciszać.

Do 250 PLN – Shure PG58

image

Znany i dostępny jeszcze w sprzedaży model mikrofonu dynamicznego o charakterystyce kardioidalnej firmy Shure, szeroko polecany nie tylko dla vlogerów, ale również początkujących wokalistów i chórków. W przeciwieństwie do mikrofonów pojemnościowych w połączeniu z mikserami dodatkowo ociepla dźwięk, co sprawia że staje się on bardziej przystępny dla słuchacza i nie trzeba go ocieplać programowo. Wyposażony jest w złącze XLR, z tego też powodu przed zamontowaniem go do naszego komputera będziemy musieli zainwestować w jakiś przedwzmacniacz lub mikser, najlepiej pod USB – chyba, że posiadamy porządną kartę dźwiękową. W zestawie dołączony jest uchwyt, jednak o statyw musimy zatroszczyć się sami.

image

Dane techniczne:

  • Pasmo przenoszenia: 60Hz – 15kHz
  • Impedancja: 300 Ohm

Do 150 PLN – Shure C606 lub C607

image

Są to już wycofane z produkcji mikrofony dynamiczny o charakterystyce przenoszenia kardioidalnej, przeznaczone głównie do karaoke i prezentacji multimedialnych na żywo. W porównaniu do poprzednika mniej wpływają na barwę głosu prezentującego. Mikrofon posiada złącze XLR, wymaga więc zakupienia przedwzmacniacza lub miksera – starczy nawet tańszy model. Przy kupnie miksera USB mikrofon nie ma zbytnich wymagań co do karty dźwiękowej, gdyż nie bierze ona udziału w tym procesie. Jeżeli jednak zdecydujemy się na zabawy z innymi rozwiązaniami powinniśmy pomyśleć nad dobrą kartą dźwiękową.

image

Dane techniczne:

  • Pasmo przenoszenia: 50Hz – 15kHz
  • Czułość: -52 dBV/Pa (1 kHz)
  • Impedancja: 600 Ohm

Miksery:

W większości przypadków, jeżeli chcemy podłączyć nasz mikrofon dynamiczny wyposażony w złącze XLR lub pojemnościowy wymagający dodatkowego zasilania musimy zainwestować w urządzenie pośredniczące między naszym komputerem a mikrofonem. Do wyboru mamy tutaj dwie opcje, albo użyjemy zaawansowanego przedwzmacniacza albo miksera. Przedwzmacniacze są raczej stosowane przez studia nagraniowe i zazwyczaj są one dosyć skomplikowane dla standardowego użytkownika, dodatkowo ich cena jest dosyć wysoka. Dla osoby tworzącej podcasty lub vlogi lepszym rozwiązaniem będzie kupno miksera. Jest jednak kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę.

Pierwszą z nich jest sposób komunikacji z komputerem, jeżeli nie dysponujemy wysokiej klasy kartą dźwiękową, to najlepszym rozwiązaniem będzie dla nas model ze złączem USB. Inną równie istotną kwestią przy zakupie takiego urządzenia jest SNR, czyli stosunek sygnału (użytecznego) do szumu generowanego przez urządzenie. Wartość SNR powinna być jak najwyższa, dzięki temu zapewnimy sobie dobrą jakość dźwięku pozbawioną dodatkowych szumów, jakie mogłoby generować takie urządzenie. Poniżej przedstawiłem kilka przykładów takich urządzeń komunikujących się z komputerem przy pomocy portu USB oraz jedno dla osób posiadających dobre karty dźwiękowe.

Behringer Xenyx 1002FX

image

Ultra-niskoszumowy wysokiej jakości dziesięciokanałowy mikser z 2 przedwzmacniaczami mikrofonowymi, przeznaczony głównie do zastosowań z dobrymi kartami muzycznymi. Dzięki wbudowanemu korektorowi pozwala dodatkowo ocieplić otrzymywany dźwięk. Posiada również 24-bitowy studyjnej jakości procesor efektów. Urządzenie nadaje się nie tylko do zastosowań amatorskich, ale również dla małych, domowych studio nagraniowych. Zasilany przy pomocy zewnętrznego zasilacza.

Dane techniczne:

  • Ilość kanałów: 10
  • Wejścia mono: 2 mikrofonowe XLR/2 liniowe Jack
  • Wejścia stereo: 4
  • Zasilanie Phantom: +48V globalnie
  • SNR: 110dB

Monacor MMX-2 USB

image

Dwukanałowy mikser pod USB, odznaczający się niskim poziomem szumów, posiadający jedno wejście mikrofonowe XLR i jedno stereo. Urządzenie pozwala na otrzymanie naturalnego dźwięku i nie wymaga dobrej karty dźwiękowej ze względu na zastosowany tu interfejs USB audio wykrywany jako zewnętrzna karta audio. Urządzenie posiada również wbudowany akumulator litowo-jonowy dzięki czemu urządzenie może działać bez komputera. Główne zasilanie z portu USB.

Dane techniczne:

  • Ilość kanałów: 2
  • 1 wejście mikrofonowe XLR
  • Wejścia stereo: 1
  • Zasilanie Phantom: +18V
  • SNR: 89dB
  • Pasmo przenoszenia: 20Hz-20kHz

Behringer Xenyx 302 USB

image

Wysokiej jakości pięciokanałowy, niskoszumowy analogowy mikser pod USB przeznaczony głównie do zastosowań amatorskich oraz małych studio. Pomimo małych rozmiarów jest w stanie zaoferować nam wejście combo XLR/1.4″, stereofoniczne XLR/USB oraz dedykowane wejście 2-track, a dzięki wbudowanemu korektorowi pozwala dodatkowo ocieplić otrzymywany dźwięk. Urządzenie zasilane z portu USB lub zewnętrznym zasilaczem.

Dane techniczne:

  • Ilość kanałów: 5
  • 1 wejście mikrofonowe XLR
  • Wejścia stereo: 2
  • Zasilanie Phantom: brak
  • SNR: 98dB

Wersje budżetowe:

Mikrofony przeznaczone dla osób niepewnych swojej przyszłości z tworzeniem nagrań, chcących się jedynie sprawdzić i nie wydawać przy tej okazji konkretnych sum pieniężnych.

Logitech USB Desktop Microphone

image

Wycofany już z produkcji, jednak dostępny czasami okazyjnie podczas wyprzedaży magazynowych model komputerowego mikrofonu firmy Logitech. Model ten nie wyróżnia się jakąś szczególną jakością przechwytywanego dźwięku, jednak jak na urządzenie dostępne w cenie nawet poniżej 40 PLN jego jakość jest dosyć znośna i nie zniekształca zbytnio dźwięku. Rozwiązanie polecane tylko i wyłącznie dla osób, które naprawdę nie chcą wydać ani grosza na ten interes.

Pop filtr:

image

Jest to dodatkowa zasłona głównie stosowana w przypadku mikrofonów pojemnościowych, chroniąca je przed niszczącym wpływem śliny, która mogłaby dostać się do urządzenia podczas nagrywania jednocześnie zwiększając jego żywotność. Poza funkcjami ochronnymi pełni również funkcje osłonowe, zapobiegając niepożądanym efektom dźwiękowym wywołanym poprzez nadmierne wydmuchiwanie powietrza przy wypowiadaniu tzw. głosek wybuchowych.

Autor Daniel ‚zoNE’ Gabryś

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here