Automotive branżowym liderem eksportu

440
Eksport__-źródło-pixabay

O ponad 7 proc. wzrósł polski eksport w ciągu jedenastu miesięcy 2018 roku – tak wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego. Według ekspertów, w najbliższym czasie możliwy jest dalszy wzrost, ale może go utrudnić m.in. Brexit, schłodzenie gospodarki Niemiec oraz wojny handlowe pomiędzy USA i Chinami.

Od stycznia do listopada 2018 roku polskie przedsiębiorstwa sprzedały za granicę produkty o wartości 204,3 mld euro. Według Narodowego Banku Polskiego o wzroście eksportu towarów zadecydowała głównie większa sprzedaż komputerów, produktów rafinacji ropy naftowej, tworzyw sztucznych oraz odzieży. Z roku na rok rośnie nasz eksport do Niemiec, Francji, Holandii, Belgii, Czech, na Słowację, do USA, a także na Bałkany i do Azji.

Coraz więcej eksportowych hitów

Za sukcesem polskiego eksportu stoi przede wszystkim rosnąca liczba przedsiębiorstw, które rozszerzają zakres działalności o sprzedaż za granicę. Nie bez znaczenia jest również dobra znajomość otoczenia konkurencyjnego oraz uznanie, jakim polskie firmy cieszą się na europejskich i światowych rynkach, zarówno w kontekście jakości oferty jak i obsługi klienta. Czynnikiem stymulującym eksport polskich towarów jest również ich cena. Najlepsze wyniki w tym zakresie osiąga od lat branża automotive, bardzo dobrze radzi sobie również sektor meblarski, AGD oraz szeroko pojęta żywność.

Miniony rok był udany dla eksportu polskich towarów z branży metalowej. Rodzime spółki odnotowały znaczne wzrosty we wszystkich kwartałach 2018. Dla przykładu, spółki holdingu Mangata dystrybuują swoje produkty do ponad 70 krajów na świecie. Jest to możliwe m.in. dzięki stałemu podnoszeniu jakości oferowanych produktów i usług, ciągłej optymalizacji kosztów oraz innowacyjnym produktom. Polski przemysł z roku na rok jest coraz bardziej ceniony na świecie. Zagraniczni odbiorcy darzą nasze rodzime firmy rosnącym zaufaniem, co skutkuje nowymi kontraktami na sprzedaż ich produktów.

Istotna sytuacja międzynarodowa

Jak twierdzą specjaliści, ogromny wpływ na polski eksport ma sytuacja gospodarcza Niemiec. Według Marcina Brola z Katedry Makroekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, od kilku lat sprzedaż polskich towarów do tego kraju stanowi ponad jedną czwartą całego eksportu

– Wynika to z wielu czynników, m.in. bliskości tego kraju oraz powiązań biznesowych, które wykształciły się w epoce schyłkowego PRL-u i początku transformacji, a przede wszystkim obecności Polski w Unii Europejskiej – uważa Marcin Brol. – Gospodarka Niemiec, podobnie jak Polski, jest gospodarką eksportową, a zatem ważnym czynnikiem wpływającym na wielkość polskiego eksportu jest popyt na towary niemieckie na rynku światowym.

Według ekonomistów, prognozując warunki rozwoju, przedsiębiorcy nie wykazują olbrzymiego optymizmu. Ma to związek z międzynarodową sytuacją polityczną, na czele z wojną handlową miedzy Rosją i Chinami, Brexitem i oczekiwaniem hamowania gospodarek krajowych po wyjątkowo długim okresie nieustannego wzrostu.

Liczą się dobre kontakty biznesowe

Polscy przedsiębiorcy cały czas starają się o nowe zagraniczne kontakty i próbują je nawiązać, wykorzystując uczestnictwo w wydarzeniach branżowych oraz działalność w lokalnych wywiadowniach gospodarczych. Partnerzy są pozyskiwani również poprzez izby branżowe i aktywnie działające stowarzyszenia. W tym celu wykorzystuje się również misje gospodarcze organizowane przez instytucje rządowe i izby gospodarcze, w tym bilateralne, np. polsko-niemiecką.

Wszystko to wpływa pozytywnie na rozwój eksportu, jednak należy brać pod uwagę procesy mogące ten trend odwrócić: spowolnienie europejskich gospodarek i w konsekwencji ograniczenie popytu czy ewentualne wyjście Polski z Unii Europejskiej lub jakiekolwiek osłabienie więzi gospodarczych w ramach wspólnoty. Dużą niewiadomą jest również konflikt pomiędzy USA i Chinami, którego skutki rzutować będą na całą gospodarkę światową.

Szanse na dalszy rozwój eksportu

Jak dodaje Rafał Parvi, ekspert z obszaru analiz ekonomicznych w Wyższej Szkoły Bankowej w Opolu, aby rozwinąć eksport, należałoby dotrzeć bezpośrednio do wszystkich lub prawie wszystkich przedsiębiorców, bo pomimo tego, że w Polsce mamy 2 mln firm, to tylko około 17 tys. z nich eksportuje. Należy także wziąć pod uwagę eksport nie tylko do krajów Unii Europejskiej, ale i poza nią.

Na zwiększenie eksportu mają większą szansę te przedsiębiorstwa, które już istnieją na zagranicznych rynkach. Znają ich specyfikę i potrzeby, a także mogą pochwalić się udanymi kontraktami, co pozwala nabrać zaufania kolejnym partnerom biznesowym z danego kraju. To z kolei skutkuje nowymi zamówieniami i coraz większą sprzedażą produktów polskiego przemysłu za granicę i rosnącym wskaźnikiem polskiego eksportu


KRZYSZTOF GACHOWSKI
SENIOR ACCOUNT EXECUTIVE 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here