Zaufał swojej biznesowej intuicji

168

Bohaterem dzisiejszego wywiadu jest Waldemar Smoliński, prezes firm Elgra Engineering oraz Souvre z siedzibą w Inowrocławiu. Laureat plebiscytu Lider z powołania współpracuje z największymi koncernami w Polsce i Europie w zakresie automatyzacji procesów produkcji. Co ciekawe, branża Business&Beauty również nie jest mu obca. W życiu kieruje się dewizą, że jeśli chcesz osiągnąć coś, czego nigdy nie miałeś, musisz podjąć się wyzwań, jakim do tej pory nie sprostałeś.

Wcielając w życie te słowa, biznesmen wykreował markę kosmetyków kolagenowych zawierających w składzie kolagenowe białko – „eliksir młodości”. Twierdzi, że osiągnął tak wiele, ponieważ nie bał się realizować swoich marzeń: – Każdy z nas chce mieć lepsze życie niż dotychczas, niż nasi rodzice i często przygląda się tym, którym się to udało – zauważa Waldemar Smoliński. – Tylko nie każdy ma odwagę iść w tym kierunku i podążać za swoimi potrzebami, a warto, bo piękne jest to, że marzenia można spełniać, ale pod pewnymi warunkami…

Droga na sam szczyt

Liderem nikt się nie rodzi – podkreśla prezes Smoliński. – Liderem człowiek się staje, rozwijając wrodzone cechy przywódcze (jestem zodiakalnym lwem). Na samym początku trzeba jednak zadać sobie pytanie, czy chce nim być. Przyznaje, że nie każdy ma odwagę wziąć na siebie ciężar odpowiedzialności za zasoby ludzkie. Uważa, że jest jeszcze wiele innych cech, którymi powinien wyróżniać się lider. Ważna jest odwaga przy podejmowaniu decyzji, co, jak podkreśla, jest trudne dla wielu osób, które aspirują na stanowiska kierownicze. Waldemar Smoliński podkreśla, że lider musi mieć wizję tego, co chce osiągnąć, ale również wiedzę, kompetencje i możliwości do jej realizacji. – Obserwuję ludzi biznesu, w tym bardzo młodych, którzy spełniają swoje marzenia, również własnych synów (23 i 27 lat), z którymi na co dzień współpracuję. Jeśli ktoś mówi, że czegoś się nie da, to z góry wiadomo, że nie zrealizuje swoich planów – mówi pan prezes. – Jeśli jednak uwierzy w ich sens i będzie wytrwale pracować nad ich realizacją, to na pewno mu się uda. Błędy są dowodem na to, że próbujemy.

Kompleksowe wykształcenie jest dla niego fundamentem. Jest absolwentem Wydziału Społeczno-Ekonomicznego Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy. Ukończył kilka kierunków studiów podyplomowych, uzyskał m.in. tytuł Master of Business Administration na Franklin University Ohio w partnerstwie z WSB w Bydgoszczy. Sam chętnie dzieli się zdobytą wiedzą i doświadczeniem podczas konferencji oraz szkoleń, na które jest często zapraszany oraz nagradzany licznymi wyróżnieniami, takimi jak Osobowość Roku.

We wczesnej młodości, pracując jeszcze na etacie, zajmował się fotografowaniem oraz videofilmowaniem. Szukając dalszych dróg rozwoju, w 1999 r. podjął decyzję o założeniu działalności gospodarczej. – Zaczynałem od zatrudnienia dwóch pracowników. Byłem dyrektorem, menadżerem, logistykiem, księgowym – człowiekiem orkiestrą – z uśmiechem wspomina trudne początki. – Wiedziałem, że muszę się trzymać przyjętego planu i nie mogę zbyt wcześnie pozwolić sobie na poszerzenie obszaru działalności. Gdyby to zrobił, od razu musiałby zatrudnić dodatkowy personel, a mogłoby to skończyć się przeinwestowaniem i nie byłoby go stać na dalsze prowadzenie firmy. Skupił się na realizacji zadań i solidnie przygotowywał się do kolejnych etapów rozwoju. Zgodnie z założeniami, bezpiecznymi, małymi krokami, poszerzał zakres działalności i w ten sposób stopniowo powstawały kolejne obszary biznesu. Obserwował też wielu przedsiębiorców, którzy zbankrutowali i nigdy się nie podnieśli z obawy o kolejne wyzwania, którym nie sprostają. Waldemar Smoliński uważa, że ponoszenie ryzyka w prowadzeniu biznesu jest jego nieodłącznym elementem, ale nie szaleństwo, bo między nimi jest cienka granica. Twierdzi, że kluczowa jest pracowitość i podnoszenie się z każdego upadku. Ważnym jest także prawidłowe oszacowanie wydatków, żeby nie przeinwestować i nie wydawać więcej, niż się zarabia. Kierując się rozwagą, nie zachłyśniemy się pierwszym sukcesem. Tych zasad trzymał się podczas zakładania i prowadzenia kolejnych firm.

Elgra Engineering – innowacje oraz optymalizacje procesów technologicznych

Najpierw powstała Elgra Engineering, która zajmuje się integracją systemów automatyki. Biznes na miarę XXI wieku wpisuje się w trendy rozwoju firm wykorzystujących nowoczesne rozwiązania z zakresu elektryki, robotyki, automatyki czy technologii informacyjnych. Wrażliwość na potrzeby klienta oraz elastyczność działania sprawiła, że dziś firma jest postrzegana jako jedna z najdynamiczniej rozwijających się w branży. – Analizujemy linie technologiczne, zazwyczaj te długo istniejące i najczęściej przestarzałe. Zastanawiamy się, jak obniżyć zatrudnienie poprzez zwiększenie automatyzacji produkcji, dostawienie robotów, zmianę sposobu podawania produktu – wyjaśnia Waldemar Smoliński. Zadaniem firmy jest również redukcja stanowisk pracy, nie chodzi jednak o zwalnianie pracowników, ale opracowanie planu ich przeszkolenia i przesunięcia na inne stanowiska. – Obecnie brakuje specjalistów – dodaje prezes Smoliński. Historia firmy jest gwarantem jej stabilności i pewności działania na rynku. Z wieloletnich doświadczeń pracownicy Elgry czerpią to co najcenniejsze – solidną wiedzę, dzięki której łatwiej dostosować się do bieżących potrzeb.

Elgra Engineering obsługuje wiele branż, od cementowo-wapienniczej, po branżę spożywczą, świeczkarską, drzewną, samochodową. – Nie boimy się wyzwań, wręcz szukamy nowych, bo uczą nas jeszcze innego patrzenia na biznes – zauważa Waldemar Smoliński. Współpracuje z firmami i koncernami z Polski i Europy. Zatrudnia ponad 70 osób. Do jego klientów należą m.in. Fiat, Opel czy Mercedes. Dlatego ważną kompetencją pracowników są języki obce i to nie tylko język angielski, Dynamiczny rozwój firmy wymusił stworzenie hurtowni elektrycznej Elektrotech, która przystąpiła do grupy hurtowni El-sigma, dzięki czemu dysponuje lepszą ofertą handlową.

Souvre Internationale – poszerzanie obszaru działań

Kolejna perspektywa działań biznesowych ściśle związana jest z branżą Business&Beauty. Nowe marzenia i pomysły prezesa Smolińskiego zostały urzeczywistnione w firmie Souvre Internationale. Powstała ona w 2016 roku, a jej produkty bazujące na nowatorskich właściwościach Kolagenu Naturalnego zdobyły już pierwsze nagrody. Firma działa w obszarze marketingu społecznościowego, oferując szeroką gamę produktów codziennego użytku połączonych z kosmetykami klasy premium.

Oferta Souvre obejmuje produkty kosmetyczne, suplementy diety, środki czystości oraz perfumy. Jednak sztandarowym produktem jest Kolagen – eliksir młodości. Kolejną linią produktową, która również powstała w odpowiedzi na potrzeby rynku, są perfumy o trwałym zapachu. Souvre współpracuje z francuskim perfumiarzem, który przygotuje najbardziej poszukiwane na rynku, również w Polsce, kompozycje zapachowe.

Souvre wdraża także technologie bio i nano, dzięki czemu zmienia dotychczasową gamę środków czystości. W laboratorium zajmującym się przygotowaniem całej receptury technolodzy pracują nad innowacyjnością produktów.

W planach jest budowa zespolonego centrum produkcyjno-magazynowo-logistyczego. W październiku otwierany jest pierwszy angielski oddział w Londynie. – Ponadnarodowy język biznesu wyraża się w wysokiej jakości naszych produktów i sukcesach na marketingowej niwie, o jakich świadczą nagrody przyznane za prokonsumencką postawę propagowaną przez firmę realizującą wysyłkę produktów do 27 państw Unii Europejskiej. Jesteśmy silni zaangażowaniem Partnerów, którzy w całej Europie promują markę Souvre, dbając o styl, w jakim prowadzą rozmowy biznesowe – podkreśla prezes Smoliński. W podróż w stronę sukcesu o charakterze międzynarodowym zabrał Liderów pretendujących do grona najwybitniejszych marketingowców w Europie. Bycie jednym wielu ich nie satysfakcjonuje. Chcą wyróżniać się profesjonalną wiedzą, dbają o wysoki poziom motywacji do pracy, więc swoją strategię sprzedaży konsultują z wybitnymi specjalistami z branży marketingu. To od nich Partnerzy Souvre czerpią wzorce. – Solidne filary firmy, na których stworzyliśmy Souvre Polska i budujemy Souvre United Kingdom, gwarantują dobry start w biznes wszystkim tym, którzy z podziwem patrzą na galopujący wzrost obrotów Partnerów Souvre – zauważa prezes.

Ambitne plany

– Zawsze zadaję sobie pytanie: czy to jest to, czego szukałem, co chciałem osiągnąć? Czy to jest ostatni szczyt, na który chciałem wejść, czy jest jeszcze coś, co chciałbym zdobyć? – zdradza Waldemar Smoliński. – Mam jeszcze kilka projektów. Dla Souvre zamierzam zdobyć rynek europejski i rozpocząć ekspansję na inne kontynenty.

Prezes wraz synami pragnie rozwinąć szkołę modelingu, którą założyli w Katowicach. Nowym projektem jest też Instytut Urody Souvre, w którym zabiegi są wykonywane na bazie Kolagenu, ponad to prowadzone są tu profesjonalne szkolenia dla Partnerów dotyczące sposobów używania kolagenowych receptur do swoich zabiegów.

Młodym liderom prezes Smoliński radzi, aby wzięli życie w swoje ręce, działali z odwagą, ale i z rozwagą, nie patrzyli wstecz i nie słuchali malkontentów. No i oczywiście, żeby konsekwentnie realizowali swoje marzenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here